happy on September 16, 2016, 07:48:19 PM
ดีแทค แอคเซอเลอเรท สัญจรภูเก็ตร่วมผลักดันภูเก็ต สมาร์ท ซิตี้ ในงานสตาร์ทอัพและดิจิทัลไทยแลนด์


16 กันยายน 2559 – ดีแทค แอคเซอเลอเรท โครงการบ่มเพาะสตาร์ทอัพเบอร์ 1 ของไทย ร่วมงานสตาร์ทอัพและดิจิทัล ไทยแลนด์ (Startup Thailand & Digital Thailand) จัดโดยกระทรวงวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยี กระทรวงเทคโนโลยีสารสนเทศและการสื่อสาร จ.ภูเก็ต ร่วมแสดงนิทรรศการให้ความรู้ พร้อมยกทีมสตาร์ทอัพ ที่ประสบความสำเร็จ เช่น สกูตตาร์ (Skootar) เคลมดิ (Claim Di)  เทคมีทัวร์(Take Me Tour) และเฟรชเก็ต (Freshket) มาแชร์ประสบการณ์และให้ความรู้ในการเริ่มต้นเข้าสู่เส้นทางการเป็นสตาร์ทอัพ นักรบเศรษฐกิจพันธุ์ใหม่ เพื่อสร้างแรงบันดาลใจและช่วยกระตุ้นผู้ประกอบการธุรกิจ SME สนับสนุนให้เกาะภูเก็ต สวรรค์ของนักท่องเที่ยว เป็นเมืองซูเปอร์ คลัสเตอร์ (Super Cluster) หรืออุตสาหกรรมแห่งอนาคตสําหรับกิจการที่ใช้เทคโนโลยีขั้นสูง เพื่อสร้างความแข็งแกร่งด้านอุตสาหกรรมดิจิทัล ช่วยส่งเสริมอุตสาหกรรมท่องเที่ยว พร้อมก้าวสู่เมืองอัจฉริยะ หรือสมาร์ท ซิตี้ (Smart City) และผลักดันให้ภูเก็ตเป็นศูนย์กลางธุรกิจดิจิทัล (Digital Hub)

นายสมโภชน์ จันทร์สมบูรณ์ ผู้อำนวยการฝ่ายนวัตกรรมธุรกิจและดีแทค แอคเซอเลอเรท บริษัทโทเทิ่ล แอ็คเซ็ส คอมมูนิเคชั่น จำกัด (มหาชน) กล่าวว่า "ภูเก็ตเป็นจังหวัดที่มีความโดดเด่นทางด้านอุตสาหกรรมการท่องเที่ยว เป็นหลัก ในขณะที่ ซิป้า (SIPA) สำนักงานส่งเสริมอุตสาหกรรมซอฟแวร์แห่งชาติ (องค์กรมหาชน) ก็ระบุว่า ภูเก็ต สมาร์ทซิตี้ จะเน้นสร้างอุตสาหกรรมดิจิทัล ขึ้นมารองรับอุตสาหกรรมการท่องเที่ยวเพื่อพัฒนาควบคู่กับอุตสาหกรรมการท่องเที่ยวให้ยั่งยืน ภูเก็ตมีประชากร 378,364 คน แต่มีนักท่องเที่ยวในปี 2557 สูงถึง 11,855,000 คน หรือคิดเป็น 3 เท่าของประชากรในพื้นที่ และในจำนวนนักท่องเที่ยวนี้เป็นชาวต่างชาติถึง 70% กิจการส่วนใหญ่เป็นของต่างชาติ จึงเป็นพื้นที่ที่เหมาะสมในการดึงชาวต่างชาติที่มีความชำนาญด้านเทคโนโลยีดิจิทัลให้เข้ามาจัดตั้งบริษัทหรือสาขาที่ภูเก็ต นอกจากการเติบโตด้านการท่องเที่ยว แล้วภูเก็ตยังได้ถูกกำหนดให้เป็น 1 ใน 9 ของซูเปอร์ คลัสเตอร์ (Super Cluster) หรืออุตสาหกรรมแห่งอนาคตสําหรับกิจการที่ใช้เทคโนโลยีขั้นสูง เพื่อสร้างความแข็งแกร่งด้านอุตสาหกรรมให้เกิดขึ้นได้ ซึ่งจะช่วยลดต้นทุนการผลิตและเสริมศักยภาพในกลุ่มอุตสาหกรรมได้มากขึ้น และก้าวสู่การเป็นคลัสเตอร์ดิจิทัลอย่างแท้จริง

ดีแทค แอคเซอเลอเรท ได้ตระหนักถึงการเติบโตด้านการท่องเที่ยวและการสร้างอุตสาหกรรมดิจิทัลของภูเก็ต จากเหตุผลดังกล่าว ดังนั้นเพื่อสนับสนุนให้ภูเก็ตก้าวสู่การเป็นสมาร์ทซิตี้ จึงได้ริเริ่มจัด ดีแทค แอคเซอเลอเรท และผองเพื่อนโรดโชว์ ที่จ.ภูเก็ต เมื่อเร็วๆนี้ และในงานสตาร์ทอัพและดิจิทัล ไทยแลนด์ครั้งนี้ก็ได้นำทีมสตาร์ทอัพ มาแชร์ประสบการณ์และสร้างความตื่นตัวให้กับผู้ประกอบการเทคสตาร์ทอัพในภูเก็ตโดยมีรูปแบบและวัตถุประสงค์ 3 ข้อคือ

1) เพื่อค้นหาสตาร์ทอัพช้างเผือก ที่มีบุคลิกหรือคุณลักษณะในการเป็นสตาร์ทอัพ ทั้งความปรารถนาอันแรงกล้า หรือ passion ความต้องการแก้ปัญหาให้กับคนหมู่มากในสังคม และประเทศชาติ มีสินค้าและบิสิเนสโมเดล ที่เป็นที่ต้องการของตลาด หรือตอบโจทย์เพนพ้อยท์ของตลาดได้

2) นำเอาองค์ความรู้ในบูธแคมป์ จากกูรูระดับโลกมาแชร์ให้เพื่อนๆสตาร์อัพในภูเก็ต ได้รับความรู้อย่างทัดเทียมกับสตาร์ทอัพในกรุงเทพฯ เพราะเราจะไม่ทิ้งใครไว้ข้างหลัง หลังจากที่ไปจัดงานมาเรารู้สึกได้ถึงพลังของสตาร์ทอัพคอมมูนิตี้ โดยได้รับความสนใจมาร่วมงานอย่างคับคั่ง โดยเฉพาะในภูเก็ต ซึ่งเป็นพื้นที่ ที่มีผู้ประกอบการรุ่นใหม่เพิ่มขึ้นอย่างรวดเร็ว รวมทั้งการเติบโตของสตาร์ทอัพ อีโคซิสเต็ม ชุมชนของเหล่าสตาร์ทอัพ และโคเวิร์คกิ้งสเปซ

3) สร้างความสัมพันธ์กับสตาร์ทอัพ คอมมูนิตี้ในระดับท้องถิ่น เพื่อช่วยภาครัฐในการผลักดันผู้ประกอบการธุรกิจรุ่นใหม่ในท้องถิ่นให้มีศักยภาพ รองรับการขยายตัวของธุรกิจในท้องถิ่น จังหวัด รวมถึงภูมิภาค การขยายตลาด AEC เป็นการพัฒนากระบวนการเริ่มขับเคลื่อนธุรกิจสายใหม่ๆที่เป็นนวัตกรรมให้กับประเทศ ซึ่งเป็นการดำเนินไปตามนโยบายของรัฐบาลที่ว่า ไทยต้องผลิตนักรบเศรษฐกิจขึ้นมาให้มากที่สุดเท่าที่จะทำได้"

จากข้อมูลของ สมาชิกสภานิติบัญญัติแห่งชาติ (สนช.) ในปัจจุบันมีสตาร์ทอัพ ในประเทศไทยไม่ต่ำกว่า 500 ราย โดยมีศูนย์กลางอยู่ที่กรุงเทพ (80%) ภูเก็ต (5%) และเชียงใหม่ (10%) โดยมีกลุ่มธุรกิจที่น่าสนใจหลากหลายด้าน อาทิ การท่องเที่ยวและโรงแรม ธุรกิจความงามและสุขภาพ กลุ่มธุรกิจเกษตรและอาหาร รวมถึงไอทีและดิจิทัลคอนเท้น









dtac Accelerate on tour to promote 'Phuket Smart City' campaign at Startup Thailand & Digital Thailand 2016 @Phuket


September 16, 2016 – dtac Accelerate, the Thailand number one startup incubation program, takes part in the Startup Thailand & Digital Thailand 2016 @Phuket, organized by Ministry of Science and Technology and Ministry of Information and Communication Technology. dtac participates in exhibition with successful startup teams, such as Skootar, Claim Di, Take Me Tour, and Freshket, to share their experiences and knowledge on how to be startups or new economic warriors. They can inspire and stimulate small and medium sized enterprises (SMEs) to help drive Phuket, a tourist heaven, to be a province for super clusters, clusters of future businesses or industries using advanced technologies, with the goal to strengthen digital industry and to promote tourism. Eventually, Phuket would become a smart city and a digital hub.

Mr. Sompoat Chansomboon, Director of Business Innovation & dtac Accelerate, Total Access Communication PLC. or dtac, said "Phuket is the province known as a dominant force in the tourism industry. Software Industry Promotion Agency (Public Organization) or SIPA states that Phuket Smart City project emphasizes on the establishment of digital industry to support the idea of sustainable tourism industry. Phuket has a population of 378,364 registered residents, but in 2014 alone the number of tourists was 11.85 million that is approximately three times the province population. 70% of the 11.85 million visitors are international travelers and most of the enterprises there are owned by foreigners. Therefore, Phuket is a suitable area to attract foreigners with digital technology expertise to invest or establish either a parent company or branch office. Apart from being the tourism island of sustainable growth, Phuket is designated as one of the nine super clusters, future industries using advanced technologies, to strengthen business environments in core industry sectors, reduce production cost, and being a step toward a truly digital cluster.

dtac Accelerate is aware of the growth of tourism industry and the formation of digital industry in Phuket. Thus, in helping Phuket become a smart city, dtac Accelerate and Friends Roadshow was launched in Phuket, recently. Also, during Startup and Digital Thailand 2016 @Phuket, dtac will bring a group of startups to share experiences and to inspire Phuket tech startups with three objectives as:

1)   To look for startup starlets with the right characters and personalities. People with strong determination or passion to resolve substantial social or national problems. People with the products or business models that addresses market's demand pinpoint needs.

2)   To share knowledge learned during the dtac Accelerate boot camp from world-class startup experts with startups from different parts of Thailand and bring them on par with startups in Bangkok, leaving no one behind. We could feel the power of startup communities from each of the previous roadshows that always drew massive interest especially in Phuket, where the rapid growth of new entrepreneurs, startup ecosystem and community, and co-working space are noticed.

3)   To build relationships with local startups in order to help the government push new entrepreneurs in supporting the growth of local, provincial, and regional businesses. The AEC market expansion drives the development of innovation-driven business lines for the country. This is in line with the government's strategy to develop as many economic warriors as possible."

According to the information from National Legislative Assembly (NLA), there are at least 500 startups in Thailand, whereas 80%, 10%, and 5% of them are located in Bangkok, Chiang Mai, and Phuket, respectively. The attractive business sectors are tourism and hotel, beauty and healthcare, agriculture and food, and IT and digital content.