sianbun on March 09, 2010, 11:03:15 AM
สสปน.ดัน “Better the Best” เสริมประสิทธิภาพ 6 สุดยอดงานแสดงสินค้า ต่อยอดสู่งานระดับ “แชมเปี้ยน” ในภูมิภาค มั่นใจนำรายได้เข้าประเทศรวมกว่า 5 แสนล้านบาท

      กรุงเทพฯ/ 8 มีนาคม 2553 – สำนักงานส่งเสริมการจัดประชุมและนิทรรศการ (องค์กรมหาชน) หรือ สสปน. เร่งเสริมประสิทธิภาพงานแสดงสินค้าไทย ประเดิมสนับสนุนการทำตลาดต่างประเทศ 6 สุดยอดงานแสดงสินค้า ใน 6 อุตสาหกรรม เดินเครื่องปักธงชัยปั้นงานแสดงสินค้าไทยสู่งานระดับ “แชมเปี้ยน” ของภูมิภาค ตั้งเป้านำรายได้เข้าประเทศจากการจัดงานรวมกว่า 518,731 ล้านบาท   พร้อมต่อยอดขยายผลสู่งานแสดงสินค้าระดับนานาชาติของไทยในอุตสาหกรรมอื่นๆ มั่นใจเสริมแรงขับเคลื่อนอุตสาหกรรมไมซ์ไทยโตต่อเนื่องร้อยละ 25 ภายในสิ้นปี พร้อมครองแชมป์ผู้นำในอุตสาหกรรมงานแสดงสินค้าระดับอาเซียนได้ต่อเนื่องเป็นปีที่ 5

      นายอรรคพล สรสุชาติ ผู้อำนวยการ  สสปน. กล่าวว่า “ที่ผ่านมา สสปน. ประสบความสำเร็จ เป็นอย่างสูงในการส่งเสริมและสนับสนุนอุตสาหกรรมงานแสดงสินค้า ที่วัดได้จากรายงานของสมาคมอุตสาหกรรมนิทรรศการระดับโลก หรือ UFI ที่ระบุว่าในปี 2551 ประเทศไทยมีจำนวนงานแสดงสินค้าที่จัดขึ้นในประเทศ สูงถึง 71 งาน นับเป็นอันดับหนึ่งในภูมิภาคอาเซียน ดังนั้นแผนการดำเนินงานในปี 2553 ที่นอกจากแผนงานประจำปีแล้ว สสปน.เล็งเห็นความสำคัญของอีกหนึ่งพันธกิจหลักคือ การผลักดันให้งานแสดงสินค้าของไทยในแต่ละอุตสาหกรรมก้าวขึ้นสู่การเป็นผู้นำของงานแสดงสินค้าในอุตสาหกรรมนั้นๆ หรือที่เรียกว่า Regional Champion Show โดย สสปน. ได้เพิ่มเติมแผนงานโครงการพิเศษเปิดตัวโครงการ Better the Best ขึ้นโดยคัดเลือก และให้การสนับสนุนการทำตลาดต่างประเทศให้แก่งานแสดงสินค้าที่มีความเป็นเอกลักษณ์ เป็นที่ยอมรับในระดับภูมิภาค อันจะเป็นกลยุทธ์สำคัญที่จะช่วยตอกย้ำให้ประเทศไทยเป็นศูนย์กลางการจัดงานแสดงสินค้านานาชาติ”

      โครงการ Better the Best เป็นโครงการที่ช่วยเสริมประสิทธิภาพทางการแข่งขันให้งานแสดงสินค้านานาชาติของไทยก้าวสู่งานระดับภูมิภาค (Regional Champion Show) และสามารถแข่งขันได้ในเวทีโลก พร้อมเพิ่มจำนวนผู้เข้าชมงานแสดงสินค้า ผู้เข้าร่วมงาน และผู้จัดงานแสดงสินค้าจากต่างประเทศให้เข้ามาในประเทศไทยเพิ่มมากขึ้น โดย สสปน.ได้นำร่องคัดเลือกและสนับสนุนงานแสดงสินค้าที่โดดเด่น ทั้งสิ้น 6 งาน เข้าร่วมโครงการ ได้แก่ งานบางกอก เจมส์ แอนด์ จิวเวลรี่ แฟร์ (Bangkok International Gems & Jewelry Show) งาน โปรแพค เอเชีย (Propak Asia)  งานแสดงสินค้าของขวัญและงานแสดงสินค้าของใช้ในบ้าน (BIG+BIH) งานเมทัลเล็กซ์ (Metallex) งานรีนิวอเบิล เอ็นเนอร์ยี่ เอเชีย (Renewable Energy Asia) และงานวีฟ เอเชีย (VIV Asia)

      ทางด้านนางศุภวรรณ ตีระรัตน์ ผู้อำนวยการฝ่ายงานแสดงสินค้านานาชาติ สสปน. กล่าวว่า“สสปน. ได้คัดเลือกงานแสดงสินค้าทั้ง 6 งานโดยแบ่งเป็นอุตสาหกรรมต่างๆ ซึ่งแต่ละอุตสาหกรรมได้รับการบรรจุให้อยู่ในวาระแห่งชาติด้านการส่งเสริมการส่งออก อันได้แก่ อุตสาหกรรมอัญมณีและเครื่องประดับ อุตสาหกรรมเครื่องจักรกลและยานยนต์ อุตสาหกรรมเกษตรกรรมและอาหาร อุตสาหกรรมด้านพลังงาน อุตสาหกรรมบรรจุภัณฑ์ และอุตสาหกรรมด้านของขวัญและของชำร่วย ซึ่งสสปน.ได้ให้การสนับสนุนด้านการทำตลาดในต่างประเทศอาทิ กิจกรรมการตลาดและประชาสัมพันธ์ โรดโชว์เฉพาะกลุ่มอุตสาหกรรมฯเพื่อโปรโมทงานในต่างประเทศ การประชุมภาคอุตสาหกรรมระดับนานาชาติ การยกระดับโปรไฟล์งาน และกิจกรรมเจรจาทางธุรกิจ (Business Matching) ต่างๆเพื่อดึงผู้ซื้อและผู้ขายจากต่างประเทศให้เข้ามาในประเทศไทย อันจะผลักดันให้ประเทศไทยเป็นศูนย์กลางทางการค้าและการลงทุนในอุตสาหกรรมดังกล่าวในระดับภูมิภาค โดยอาศัยงานแสดงสินค้าเป็นแพลตฟอร์มที่สำคัญ” 

      การสนับสนุนของ  สสปน. ภายใต้โครงการ Better the Best จะช่วยสนับสนุนเครือข่ายสมาคมการค้าไทยและผู้ประกอบการของแต่ละภาคอุตสาหกรรมที่จัดและบริหารงานแสดงสินค้าให้สามารถก้าวสู่ความเป็นผู้นำของงานแสดงสินค้าในแต่ละอุตสาหกรรมได้ในระดับภูมิภาค ซึ่งไม่เพียงแต่จะช่วยเพิ่มจำนวนผู้ซื้อและผู้ขายชาวต่างชาติให้เข้ามาเจรจาธุรกิจในประเทศไทยแล้ว หากแต่ยังจะช่วยให้อุตสาหกรรมงานแสดงสินค้าของไทยในอุตสาหกรรมอื่นๆ เติบโตและก้าวสู่การเป็นผู้นำของงานแสดงสินค้าของอุตสาหกรรมนั้นๆ ในภูมิภาค (Regional Champion Show) ทำให้ประเทศไทยเป็นจุดหมายหลักและศูนย์รวมของงานแสดงสินค้านานาชาติในอาเซียน และเอเซีย รวมถึงการเป็นศูนย์รวมของการค้าการลงทุนแห่งภูมิภาค

      “สสปน.คาดว่าการสนับสนุนงานแสดงสินค้าทั้ง 6 งานนี้จะสามารถสร้างรายได้จากการจัดงานทั้งสิ้น 518,731 ล้านบาทแบ่งเป็นรายได้โดยตรงจากการเจรจาธุรกิจ 514,513 ล้านบาท และรายได้จากการเดินทางในกลุ่มไมซ์ 4,217.9 ล้านบาท จากจำนวนผู้ซื้อและผู้ขายชาวต่างชาติที่คาดว่าจะเดินทางเข้ามาในประเทศไทยทั้งสิ้น 58,582 คน ซึ่งเป็นตัวเลขที่น่าพอใจและเสริมประสิทธิภาพให้อุตสาหกรรมไมซ์ในภาพรวมของไทยเติบโตขึ้นได้ร้อยละ 25 ตามเป้าหมายที่วางไว้” นายอรรคพล กล่าวทิ้งท้าย 

sianbun on March 09, 2010, 11:03:53 AM
TCEB “Better the Best” Campaign Promotes 6 Top Exhibitions as Regional Champion Shows, Generating over Bt 518.7 Billion in Revenue

Bangkok / 8 March 2010 – The Thailand Convention and Exhibition Bureau (Public Organization), or TCEB, is driving efforts to enhance productivity in Thailand’s exhibition sector. TCEB will offer its support to 6 international flagship events held in Thailand, representing six industry sectors, to help them extend their international market reach and develop these events as “regional champions”. TCEB has set a revenue target of 518.7 billion baht for the 6 events, and additionally expects the initiative to drive further expansion in international exhibition events for other industry sectors. TCEB predicts that by year-end, the MICE industry will return growth of 25%, and is confident that Thailand will be recognized as the leader of ASEAN’s exhibitions industry for the fifth consecutive year. 

Mr Akaopl Sorasuchart, TCEB President, declared, “TCEB’s past efforts to promote and support the exhibition industry have been very successful, as recognized by the international exhibitions industry association UFI. UFI’s survey reported that in 2008 Thailand was ranked No 1 in the ASEAN region, hosting 71 exhibition events.

“Based on this strong performance, Thailand’s 2010 plan aims not only to increase the number of international exhibitions held in Thailand. One of our additional priorities is to support and develop key exhibition events in Thailand’s strategic industry sectors as regional flagship events, i.e. ‘Regional Champion Shows’.

“TCEB therefore adjoined the special project by launching the ‘Better the Best’ initiative to accomplish this goal, and also in order to provide an imperative prospect in the international arena. We think this will reinforce the country’s profile and visibility at the regional level in terms of the globally preferred exhibition destination.”

The ‘Better the Best’ initiative will enhance the international competitiveness of Thailand’s exhibitions industry at both regional and global arenas, and help increase the numbers of international exhibition event operators, exhibitors and visitors coming to Thailand. TCEB has already selected 6 high-profile exhibitions for inclusion in the programme, namely the Bangkok International Gems & Jewelry Show, Propak Asia, Bangkok International Gift & Houseware Fair (BIG+BIH), Metalex, Renewable Energy Asia and VIV Asia. 

According to the Director of Exhibition, TCEB, Mrs Supawan Teerarat; she explained that  “the 6 industries represented by these exhibitions (gems and jewellery, machinery and auto parts, food and agriculture, energy, packaging, gifts and houseware) receive priority government support, including export promotion, under the National Agenda.”

“TCEB support includes international marketing efforts overseas, market promotion and roadshows to elevate the profile and visibility of key exhibition events held in Thailand, and business matching events to maximize value for participants. Ultimately, we hope that by helping these exhibitions achieve their full potential, Thailand’s status as a regional trade and investment hub for these industries will also be enhanced,” added Mrs Supawan.
 
TCEB’s support under the ‘Better the Best’’ initiative aims to help strengthen the networks and leadership of trade associations and individual exhibition event organizers in each industry sector. The initiative is expected to lead to increased numbers of buyers and sellers visiting Thailand, and also to encourage the growth, leadership and international profile of exhibitions serving secondary industry sectors.

Concluding, Mr Akapol commented on the prospects for 2010, “TCEB anticipates that its support for these 6 exhibition events will generate revenues of almost 518.7 billion baht, comprising 514.5 billion baht in direct revenues from business deals, and 4.2 billion baht from MICE travelers. We expect to welcome a total of almost 58,600 MICE visitors. These figures are most encouraging, as they represent a 25% growth over last year”.