MSN on February 15, 2018, 03:09:29 PM
องค์กรไวล์ดเอดชวนคนไทยฉลองตรุษจีนด้วยการเลิกบริโภคหูฉลาม เผยรายงาน ไทย มาเก๊า คือภัยคุกคามฉลามแห่งใหม่





กรุงเทพมหานคร (15 กุมภาพันธ์ 2561) – องค์กรไวลด์เอด ช่วยสัตว์ป่า (WildAid) เชิญชวนคนไทย เฉลิมฉลองเทศกาลตรุษจีนด้วยการเลิกบริโภคหูฉลาม ขณะเดียวกันได้เปิดเผยรายงานล่าสุดพบ ฉลามกำลังเผชิญวิกฤตจากความต้องการบริโภคในตลาดใหม่อย่างฮ่องกง มาเก๊า และประเทศไทย ขณะที่ชาวจีนลดการบริโภคหูฉลามถึง 80เปอร์เซ็นต์ในช่วง 7ปีที่ผ่านมา

ไทย ถือเป็นประเทศผู้ส่งออกหูฉลามแปรรูปรายใหญ่ของโลก และมีแนวโน้มที่ความต้องการภายใน ประเทศจะเพิ่มขึ้น เทศกาลตรุษจีนถือเป็นช่วงเวลาแห่งการเฉลิมฉลองที่ยิ่งใหญ่อีกงานหนึ่งของไทย และเป็นเทศกาลที่นิยมบริโภคหูฉลาม ผลการสำรวจขององค์กรไวล์ดเอดพ.ศ. 2560 พบ งานรวมญาติเป็น 1 ในวาระโอกาสที่คนไทยบริโภคหูฉลามบ่อยครั้งที่สุด นอกจากนั้นคนไทย มีความตระหนักน้อยเรื่องผลกระทบจากการบริโภคหูฉลามต่อประชากรฉลามโลก องค์กรไวล์ดเอดจึงขอชวนให้คนไทยเลิกบริโภคหูฉลาม เพื่อปกป้องฉลามหลายสายพันธุ์จาก วิกฤตการณ์ประชากรลดลงจนน่าเป็นห่วง

“ผมเชื่อว่าทุกๆ คนอยากจะเริ่มต้นปีใหม่ด้วยการทำสิ่งดีๆ เพื่อเป็นสิริมงคลแก่ตนเอง และเราหวังว่า การเลิกบริโภคหูฉลาม จะเป็นสิ่งที่ทุกคนตั้งใจทำร่วมกันเพื่อปกป้องฉลาม เพราะหยุดซื้อ คือ หยุดฆ่า” นายปีเตอร์ ไนท์ส ผู้อำนวยการองค์กรไวล์ดเอด กล่าว

แต่ละปีมีฉลามกว่า 100 ล้านตัวถูกฆ่า ในจำนวนนี้ครีบจากฉลามมากถึง 73 ล้านตัวถูกนำมาทำเป็น “ซุปหูฉลาม” ในช่วง 15 ปีที่ผ่านมา ประชากรปลาฉลามบางสายพันธุ์ลดลงมากถึง 98% โดยภัยคุกคามหลักเกิดจากการค้าหูฉลาม และความต้องการบริโภคหูฉลาม 

“ฉลามมีบทบาทสำคัญในท้องทะเลที่ไม่เหมือนปลาอื่นๆ ฉลามทำหน้าที่รักษาความสมดุลของมหาสมุทร ที่เป็นบ้านของสัตว์ทะเล ควบคุมประชากรปลาและสัตว์ทะเลอื่นที่เป็นอาหารของมนุษย์ให้มีความสมดุล หากไม่มีฉลาม ระบบนิเวศอาจถูกทำลาย”  นายไนท์ส กล่าวเสริม

รายงานล่าสุดขององค์กรไวล์ดเอดที่มีชื่อว่า “ฉลามเผชิญวิกฤต : ภัยคุกคามจากตลาดใหม่นอกจีนแผ่นดินใหญ่” (Sharks in crisis : Evidence of positive behavioural change in China as new threats emerge)” พบ ฉลามกำลังเผชิญกับวิกฤตการณ์ถูกล่า จากความต้องการบริโภคในตลาดใหม่นอกประเทศจีนแผ่นดินใหญ่ ที่มีแนวโน้มขยายตัว ซึ่งรวมถึงฮ่องกง มาเก๊า และประเทศไทย แม้ความต้องการบริโภคหูฉลามในจีนลดลง มากถึง 80% ตั้งแต่ปี 2554 เป็นต้นมา ตามรายงานของคณะทำงานอนุสัญญาว่าด้วยการค้าระหว่างประเทศ ซึ่งชนิดสัตว์ป่า และพืชป่าที่ใกล้สูญพันธุ์ (ไซเตส) เมื่อเดือนตุลาคมปี 2559 รายงานดังกล่าวระบุด้วยว่า ตัวเลขการนำเข้าหูฉลาม และยอดขายหูฉลามในกรุงปักกิ่ง เซี่ยงไฮ้ และเมืองกว่างโจว ลดลง 81เปอร์เซ็นต์ ระหว่างปี พ.ศ. 2553-2557 การเปลี่ยนแปลงพฤติกรรมผู้บริโภคในจีนเกิดขึ้นจากปัจจัย หลายอย่าง ซึ่งรวมถึงการดำเนินโครงการรณรงค์ เพื่อสร้างความตระหนักให้ชาวจีนเห็นความสำคัญ ของการอนุรักษ์ฉลามมาตลอดหลายปี และการที่รัฐบาลจีนห้ามเสิร์ฟหูฉลามในงานเลี้ยงของรัฐเมื่อ พ.ศ.2556

ผลสำรวจองค์กรไวล์ดเอด พ.ศ. 2560 พบว่า คนไทยที่อาศัยอยู่ในเขตเมืองทั่วประเทศบริโภค หูฉลามอย่่างแพร่หลาย และมีแนวโน้มที่ประเทศไทยจะเป็นตลาดสำคัญของการค้าหูฉลาม โดยคนไทย 57% เคยบริโภค หรือยังคงบริโภคหูฉลามตามโอกาสต่างๆ และที่น่าเป็นห่วงคือ คนไทย 61% ยังต้องการบริโภคหูฉลามในอนาคต โดยให้เหตุผล เพราะความอยากรู้อยากลอง และได้ยินมาว่าหูฉลามมีรสชาติดี ทั้งที่จริงแล้วหูฉลามไม่มีรสชาติ แต่มาจากน้ำซุปที่ผ่านการปรุงรส

นอกจากนั้น ฉลามยังเผชิญกับภัยคุกคามอื่นๆ ไม่ว่าจะเป็น ความต้องการบริโภคเนื้อฉลาม และชิ้นส่วนอื่นๆ ที่มีแนวโน้มเพิ่มขึ้น น้ำมันตับปลาฉลามที่ถูกนำมาใช้ในเครื่องสำอาง และผลิตภัณฑ์เสริมอาหาร และถูกกล่าวอ้างสรรพคุณต่างๆ ทั้งที่ในความเป็นจริง การบริโภคครีบ และส่วนอื่นๆ ของฉลาม เสี่ยงต่อการได้รับสารพิษที่สะสมอยู่ในตัวฉลามอย่างสารปรอท   
แคดเมียม ซึ่งหากร่างกายสะสมสารเหล่านี้ต่อเนื่องเป็นเวลานาน อาจเป็นสาเหตุให้เกิดโรคมะเร็ง โรคที่เกี่ยวกับหัวใจและหลอดเลือด และโรคเกี่ยวกับระบบประสาท
นอกจากนั้น ฉลามหลายล้านตัวต่อปียังตกเป็นเหยื่อจากการทำประมงทูน่าเพื่อการพาณิชย์อีกด้วย 

ข้อมูลเพิ่มเติมสำหรับบรรณาธิการและผู้สื่อข่าว
•   ดาวน์โหลดรูปและวิดีโอประกอบข่าวได้ที่ : https://goo.gl/tBLpXp
•   ดาวน์โหลดรายงาน “Sharks in Crisis : Evidence of positive behavioural change in China as new threats emerge” ได้ที่: https://goo.gl/YGZoNN
•   ขอความกรุณาลงเครดิตให้ช่างภาพตามชื่อไฟล์

สำหรับข้อมูลเพิ่มเติมทั้งภาษาไทย และภาษาอังกฤษติดต่อ:
ราเบีย มุสตัค | ผู้เชี่ยวชาญด้านการสื่อสาร (ประเทศไทย) | องค์กรไวลด์เอด (WildAid)
มือถือ: 0816667016   อีเมล์: rabia@wildaid.org

นุชหทัย โชติช่วง | ตัวแทนไวล์ดเอด ประเทศไทย | องค์กรไวลด์เอด (WildAid)
มือถือ : 081 8189251   อีเมล์ : nuthatai@wildaid.org

เกี่ยวกับ  WildAid
องค์กรไวล์ดเอด (www.wildaid.org)คือ องค์กรไม่แสวงผลกำไร  มีเป้าหมายหลักเพื่อยุติการค้าสัตว์ป่า และผลิตภัณฑ์จากสัตว์ป่าผิดกฎมาย เราเน้นไปที่การรณรงค์เพื่อลดความต้องการบริโภค และความต้องการ ซื้อผลิตภัณฑ์สัตว์ป่า เช่น งาช้าง หูฉลาม นอแรด โดยสร้างความตระหนักให้ผู้บริโภคและโน้มน้าวให้ พวกเขาเปลี่ยนทัศนคติและเลิกบริโภคผลิตภัณฑ์ดังกล่าว 


ไวล์ดเอดทำงานรณรงค์ที่ทวีปเอเชียเป็นหลัก ในประเทศที่ยังมีความต้องการซื้อผลิตภัณฑ์สัตว์ป่าสูง คือจีน ฮ่องกง เวียดนาม และไทย เราได้รับการสนับสนุนจากบุคคลที่มีชื่อเสียงระดับโลกหลากหลายสาขา กว่า 100คน เช่น เจ้าชายวิลเลียม ดยุกแห่งเคมบริดจ์, เหยา หมิง, ลูพิตา ยองโก, จา พนม ยีรัมย์ ร่วมเผยแพร่ข้อความรณรงค์ ให้ผู้คนตระหนักถึงปัญหาการฆ่าและค้าสัตว์ป่าผิดกฎหมาย ผ่านสโลแกน หลักขององค์กร “When the Buying Stops, the Killing Can Too. - หยุดซื้อ คือ หยุดฆ่า”

ข้อมูลเพิ่มเติม และชมโฆษณารณรงค์คลิก : www.wildaid.org

www.wildaidthai.org       www.facebook.com/wildaidthailand    IG: @wildaidthailand
« Last Edit: February 15, 2018, 03:11:45 PM by MSN »

MSN on February 15, 2018, 10:12:53 PM
Threats to Sharks Shift Away From China, WildAid report finds



SAN FRANCISCO 14th February, 2018 - Consumption of shark fin soup in China is no longer the single greatest threat to sharks, according to a report released today by global conservation organization WildAid. “Sharks in Crisis: Evidence of Positive Behavioral Change in China as New Threats Emerge” exposes worrying trends in the consumption of shark products outside of China, as well as the continued failure of the tuna industry to protect against shark bycatch.

“As younger generations of Chinese abandon shark fin soup, this year’s Lunar New Year celebrations are less likely to feature it,” said WildAid CEO Peter Knights. “While consumers in mainland China have changed their behavior in response to awareness campaigns and a government banquet ban, shark fin soup remains on the menu in Hong Kong and Taiwan, and consumption is growing in places like Thailand, Vietnam, Indonesia and Macau.”

WildAid is calling on the restaurant, hotel and catering sector to drop shark fin from menus, and is urging all transport companies that have not yet adopted policies against shark fin cargo, including FedEx, to do so without delay. The organization is also asking Hong Kong’s biggest restaurant chain, Maxim’s, to stop selling shark fin soup in order to protect sharks, especially the imperiled blue shark species.

Shark fin soup is not the only threat the report warns. “New and continuing markets for shark meat and liver oil also drive illegal and unsustainable harvest while millions more die as bycatch on longlines and purse seine nets targeting commercial species such as tuna and swordfish,” it says.

“Until tuna companies improve their fishing practices, consumers must be diligent when buying tuna,” Knights said. “Similarly, those considering the consumption or use of shark products should educate themselves about the potential health hazards posed by toxic chemicals that may be present in shark fins, meat and oil.”

According to the report, “the dangers of consuming shark fin, meat and oil outweigh the purported benefits. As predators at the top of the food chain, over their lifetimes sharks accumulate the highest concentrations of toxic substances such as mercury, methylmercury, cadmium and arsenic, long-term exposure to which can cause cancer, skin lesions, cardiovascular disease and neurological impacts in humans.”

Recent changes in China’s shark fin consumption patterns offer hope for animals threatened by the trade in wildlife products. Since WildAid began running educational campaigns featuring influential personalities like Jackie Chan, Yao Ming, Sir Richard Branson and David Beckham, demand for shark fin soup there has plummeted by 80%. To safeguard sharks for the future, current and potential consumers elsewhere must be informed about the harmful impacts of the trade.

“Without sharks, the entire ocean ecosystem can collapse, and humans are sure to witness the consequences, as food sources we depend on disappear. In order to save our oceans, we must urgently address the multitude causes of shark species’ declines,” the report concludes.

Report Key Findings Include:
•   An estimated 100 million sharks are killed each year, with parts of up to 73 million ending up in soup. According to IUCN, 25% of shark and ray species are threatened with extinction.
•   WildAid demand reduction campaigns running in China since 2006 have contributed to an 80% drop in consumption of shark fin soup. Imports, prices and wholesale shark fin sales have also declined precipitously.   
•   At least 44 international airlines and shipping companies have prohibited the transport of shark fins, however FedEx has not. Companies with shark fin cargo bans make up more than 70% of the global market.
•   Only 5% of Hong Kong wedding guests surveyed said they like eating shark fin soup, yet 98% of restaurants in the city continue to serve it, including the city’s biggest chain: Maxim’s.
•   In Macau, 31 of 33 casino hotels offer shark fin dishes, and an estimated 70% of wedding banquets held there include shark fin.
•   Singapore is the second largest importer and exporter of shark fins in terms of value, after Hong Kong, and is known to trade in species protected under international law.
•   Taiwan is one of the world’s top five shark catchers, and also imports shark fins from 60 other countries and territories. About 70% of Taiwan’s shark fin exports are destined for Hong Kong.
•   Indonesia catches more sharks than any other country. While most are exported, a domestic market among Chinese-Indonesians is emerging. Shark fin dishes are readily available in Chinese restaurants and higher end hotels.
•   WildAid found that 57% of those polled in urban Thailand have consumed shark fin, most often at weddings, family dinners at restaurants and business meetings. In Bangkok alone, more than 100 restaurants serve shark fin.
•   A December 2017 WildAid survey in Vietnam found that 14% of urban residents polled had tried shark products, mostly at recent business functions. Alarmingly, many believe that shark products have nutritional benefits.
•   The world’s biggest markets for shark meat are Brazil, Uruguay, the United Kingdom, Italy and Spain. Many consumers in those countries are unaware that the seafood they are eating is actually shark.
•   Shark liver oil, known as squalene, is used in cosmetics and health supplements, such as omega-3 pills. Each year an estimated three million sharks, including many endangered species, are killed for these products.
•   Numerous studies of shark fins and meat have found potentially dangerous levels of toxic heavy metals, including mercury contamination.
•   Millions of sharks suffer and die needlessly each year when caught as bycatch in the tuna industry. Longline fishing, the predominant method of catching albacore tuna, is particularly dangerous to sharks.
•   Each year, up to 20 million blue sharks are killed deliberately or unintentionally as bycatch. The species is in need of greater protection under international law.   

Note to Editors:

•   Download report and media assets: https://goo.gl/tBLpXp

For more information and interviews, please contact:

Alona Rivord, rivord@wildaid.org, +1 510 241 5617

About WildAid
WildAid is a non-profit organization with a mission to end the illegal wildlife trade in our lifetimes. While most wildlife conservation groups focus on protecting animals from poaching, WildAid primarily works to reduce global consumption of wildlife products such as elephant ivory, rhino horn and shark fin soup. With an unrivaled portfolio of celebrity ambassadors - including Prince William and Yao Ming - and global network of media partners, WildAid leverages $289 million in annual pro bono media support with a simple message: When the Buying Stops, the Killing Can Too. For more information, visit wildaid.org and follow us @WildAid.