news on April 13, 2019, 12:10:59 PM
ข่าวประชาสัมพันธ์ เถาเป่ายกระดับไลฟ์สตรีมมิ่ง หวังใช้ช่วยกระตุ้นการพัฒนาในเขตชนบท







หังโจว – เถาเป่าใช้เทคโนโลยี ไลฟ์สตรีมมิ่ง สร้างผู้นำทางความคิดนับ 1,000 รายในชนบทของจีน หวังช่วยกระตุ้นการพัฒนาในพื้นที่ชนบท ให้เกษตรกรสามารถเข้าถึงโลกออนไลน์ สร้างตลาดและลูกค้าใหม่ ๆ ให้กับสินค้าการเกษตร

เถาเป่าได้ตั้งเป้าว่าจะสร้างเกษตรนักสตรีมเมอร์ให้ได้มากถึง 1,000 รายในกว่า 100 เขตของจีน เพื่อให้พวกเขาสามารถสร้างรายได้กว่า 10,000 หยวน หรือประมาณ 50,000 บาท ต่อเดือน ผ่านการขายสินค้าการเกษตรจากพื้นที่เพาะปลูกของพวกเขาในแพลตฟอร์มออนไลน์ โดยอาศัยเทคนิควิธีการขายแบบไลฟ์สดของพวกเขา นำเสนอโดยพวกเขาในฐานะผู้นำทางความคิดหรือผู้รอบรู้ของพื้นที่ชนบทนั้น ๆ เพื่อเป็นการโปรโมทโครงการใหม่นี้ เถาเป่าวางแผนที่จะทำงานร่วมกับหน่วยงานภาครัฐในท้องถิ่นเพื่อหาจุดเด่นอันแตกต่างของแต่ละท้องที่มาสร้างความน่าสนใจและก่อให้เกิดความนิยมในสินค้าจากท้องที่นั้น ๆ

“โครงการไลฟ์สตรีมมิ่งจากพื้นที่ชนบทของเรา มีวัตถุประสงค์เพื่อสร้างนักสตรีมเมอร์ท้องถิ่น ที่จะช่วยกระตุ้นเศรษฐกิจ สร้างรายได้ให้กับพื้นที่ยากไร้ในชนบท และสร้างให้เกษตรกรสามารถจัดการบริหารช่องทางอีคอมเมิร์ซผ่านไลฟ์สตรีมมิ่งของตนเอง ซึ่งนับเป็นพันธกิจและความทุ่มเทของเถาเป่าในการที่จะบรรเทาความยากไร้โดยผ่านเทคโนโลยีดิจิทัลที่สร้างสรรค์ ด้วยการใช้ อีคอมเมิร์ซและไลฟ์สตรีมมิ่งเป็นเครื่องมือ” นายเฉิน ไหล ผู้อำนวยการด้านคอนเทนต์อีคอมเมิร์ซของเถาเป่า กล่าว

ปีที่ผ่านมา เถาเป่าได้ทำการไลฟ์สตรีมมิ่งกิจกรรมการเกษตรกว่า 150,000 ครั้ง ดึงดูดความสนใจผู้ชมกว่า 400 ล้านราย โดยได้จัดทำโครงการต้นแบบ “สดจากฟาร์ม” หรือ Live on the Farm ที่มีทั้งเกษตรนักไลฟ์สด ผู้นำทางความคิด หรือแม้แต่ข้าราชการในท้องถิ่นเข้าร่วมโปรโมทผลิตภัณฑ์จากท้องถิ่น ในเดือนมกราคม 2562 ก่อนเทศกาลตรุษจีนที่คนจีนมักจะจับจ่ายซื้อของขวัญให้แก่กัน เถาเป่าได้จัดแคมเปญ “สดจากฟาร์ม” และสามารถสร้างยอดขายออนไลน์ได้เกินกว่า 9.35 ล้านหยวน หรือราว 47 ล้านบาทภายในระยะเวลา 7 วัน

เฉิน จิวเป่ย เป็นหนึ่งในเกษตรที่ได้ลิ้มรสความสำเร็จของแพลตฟอร์มนี้ไปแล้วเมื่อปีก่อน เมื่อเธอได้ช่วยให้บ้านเกิดในมณฑลหูหนานขายส้มที่ตอนแรกขายไม่ออก ได้ถึง 2 ล้านกิโลกรัม ภายในระยะเวลาเพียง 13 วัน

นอกจากนี้เถาเป่ายังได้ร่วมมือกับหน่วยงานภาครัฐท้องถิ่นในการทำการตลาดช่องทางไลฟ์สตรีมมิ่งนี้ ไม่ว่าจะเป็นการแสวงหาและอบรมนักสตรีมเมอร์ จนไปถึงการจับจุดขายที่แตกต่างของท้องถิ่น ด้วยการจัดไลฟ์สตรีมมิ่งของสินค้าการเกษตรกว่า 60,000 ครั้งในแต่ละเดือน เถาเปาตั้งเป้ามีส่วนในการกระตุ้นยอดขายกว่า 3,000 ล้านหยวน หรือราว 15,000 ล้านบาทสำหรับเซ็คเตอร์นี้ในปี 2562

ในเดือนนี้ เถาเป่าได้จัดไลฟ์สดแนะนำผลิตภัณฑ์ทางการเกษตรอันหลากหลาย ช่วยให้ผู้ชมได้รู้จัดท้องถิ่นและวัฒนธรรมที่แตกต่างอันเป็นที่มาของผลิตภัณฑ์การเกษตร นอกจากนี้ ยังมีแผนจะจับมือกับ CCTV หูหนานเทเลวิชั่น และเจ้อเจียง เทเลวิชั่น ในการพัฒนารายการไลฟ์สตรีมมิ่งโดยเชิญดารานักร้องชื่อดังมาร่วมในกิจกรรมบรรเทาความยากไร้สร้างความตระหนักรู้ให้กับประชาชนโดยรวมเกี่ยวกับพื้นที่ที่ยังขาดแคลน

Taobao Livestreaming เป็นช่องทางการตลาดที่เกิดใหม่ ก่อตั้งขึ้นในปี 2559 และเติบโต กลายเป็นกลยุทธ์ทางการตลาดที่ประสบความสำเร็จอย่างรวดเร็ว ด้วยความร่วมมือด้านเทคโนโลยีอันก้าวหน้าจากหน่วยงานต่าง ๆ ภายใต้อาลีบาบา กรุ๊ป ผู้นำทางความคิด และนักสตรีมเมอร์ต่างมาร่วมกันจัดไลฟ์สตรีมมิ่ง แนะนำผลิตภัณฑ์หลากหลายตั้งแต่เสื้อผ้า เครื่องสำอาง เครื่องประดับ จนไปถึงผลิตภัณฑ์การเกษตร และเสื้อผ้าสำหรับสาวพลัสไซส์  ในปี 2561 มีนักสตรีมเมอร์ ที่สามารถยอดขายได้เกิน 100 ล้านหยวน หรือราว 500 ล้านบาท ถึง 81 คน

ในจีน ทุกอุตสาหกรรมล้วนมุ่งเปลี่ยนถ่ายและสร้างเสริมความสามารถด้านดิจิทัลเพื่อกระตุ้นการพัฒนาทางเศรษฐกิจผ่าน Taobal Livestreaming ร้านแฟลกชิปของลอริอัลสามารถสร้างยอดขายเพิ่มขึ้นกว่า 20% หลังจากที่นักสตรีมเมอร์ยอดนิยมของเถาเป่า Viya และ Jiaqi Li ได้ร่วมกันโปรโมทสินค้าที่เป็นซิกเนเจอร์ของแบรนด์ผ่านการไลฟ์สตรีม สำหรับแบรนด์เสื้อผ้าผู้หญิง กว่า 30% ของยอดขาย เกิดขึ้นจากการกระตุ้นของไลฟ์สตรีมมิ่ง ในบางอุตสาหกรรม อย่างเช่น จิวเวลรี่และหยก ดอกไม้และพืชพันธุ์ สามารถเข้าถึงลูกค้าได้เกือบ 50% ผ่านการสตรีมมิ่งบนเถาเป่า

ไลฟ์สตรีมมิ่งถือเป็นเครื่องมืออันทรงพลังในการเปลี่ยนอุตสาหกรรมแบบดั้งเดิมและกระตุ้นยอดขาย ในปีที่ผ่านมา ระหว่างงาน “ดับเบิ้ล 12 ช้อปปิ้ง เฟสติวัล” เถาเป่าได้จัดอีเว้นต์ไลฟ์สตรีมมิ่ง 12 วัน ที่มีอุตสาหกรรมหลากหลายเข้าร่วม ไม่ว่าจะเป็นอุตสาหกรรมดั้งเดิมจนถึงธุรกิจเทคโนโลยีอันล้ำหน้า นำผู้บริโภครุ่นใหม่กลับไปสู่สินค้าที่ถูกลืมเลือนไปตามกาลเวลา เพื่อเป็นการกระตุ้นอุตสหากรรมดั้งเดิมให้มากขึ้น เถาเป่าจึงได้วางแผนจะพัฒนาตลาดรีเทลดั้งเดิม 10 ตลาด หวังช่วยสร้างยอดขายรายปีให้เกิน 100 ล้านหยวน หรือราว 500 ล้านบาท

นอกจากนี้ยังมีโครงการที่จะเพิ่มอิทธิพลของไลฟ์สตรีมมิ่ง อาทิ การพัฒนานักสร้างคอนเทนต์มืออาชีพ 10 องค์กร เพื่อสร้างรายได้ให้เกิน 100 ล้านหยวน และสร้างซูเปอร์โปรแกรม 10 รายการที่จะมีผู้ชมเกิน 100 ล้านคน รวมถึงโปรโมททีวีระดับภูมิภาคกว่า 100 ช่อง โดยจับมือกับ Tao Live ซึ่งเป็นแอพที่เน้นกลุ่มนักสร้างคอนเทนต์มืออาชีพ
« Last Edit: April 13, 2019, 12:14:19 PM by news »

news on April 13, 2019, 12:13:45 PM
Taobao Leverages Live Streaming to Boost Rural Development







Hangzhou– Taobao will leverage its livestreaming technology to help incubate 1,000 key opinion leaders in China’s countryside in an effort to boost rural development. By helping farmers go online, Taobao aims to enable farmers to find new markets and customers from their homegrown products.

Taobao’stargetistoboostthelivelihoodof1,000farmerlivestreamersfrom100countiesinChina by helping them each generate over RMB10,000 in monthly income. The idea is to drive online sales of local agricultural products via livestreams conducted by the newly minted rural KOLs – the farmers, themselves. To promote this new initiative, Taobao plans collaboration with county- level governments to highlight local points of interest and expand the popularity and recognition of various villages participating in thelivestreaming.

“Ourrurallivestreamprogramaimstoempowerlocallivestreamerstoboostbusinessforpoverty- strickenareas,whileenablingfarmerstomanagetheirownlivestreame-commercechannels.It’s Taobao’s devotion to poverty relief by leveraging e-commerce and livestreaming via creative digital technologies.” said Chen Lei, director of e-commerce content atTaobao.

Last year, Taobao hosted more than 150,000 agriculture-themed livestreams, which drew over 400 million viewers. Taobao innovated the “Live on the Farm” model, featured with agriculture livestreamers, KOLs, and even local government officials from counties to join livestream sessions and promote their local goods. In January 2019, Taobao's "Live on the Farm" seven- dayonlinesalescampaigngeneratedoverRMB9.35millioninsales,rightaheadofChineseNew Year, a prime gifting period inChina.

Manyagriculturelivestreamerstastedtheirfirstsuccessontheplatformlastyear,includingChen Jiubei, who has helped farmers in her hometown in Hunan province sell up to 2 million kilograms of previously unsaleable oranges in just 13 days lastwinter.

Taobao also coordinated with county-level governments to provide a suite of livestreaming marketing services, including seeking out and training livestreamers, as well as identifying local selling points. With more than 60,000 distinct livestreams on agricultural products every month, Taobao is committed to driving RMB 3 billion in sales for the sector in 2019.

This month, Taobao will roll out livestreams that introduce the source of a range of agricultural products, helping viewers discover the local landscape and customs where their products come from. In addition, Taobao also plans to partner with CCTV, Hunan Television and Zhejiang Television to develop livestreaming shows that invite popstars and celebrities to participate in poverty-relief activities, aiming to generate more public awareness for underprivileged areas.

More on Taobao Livestreaming
Taobao livestreaming is an emerging marketing channel that started in 2016 and has rapidly grown into a proven marketing strategy. Powered by advanced technologies from across the
 
Alibaba Group, KOLs and livestreamers provide both indoor and outdoor livestreaming to customers. During these livestreams, they introduce and recommend different products across diverse areas ranging from clothing, cosmetics and jewelry, to agriculture goods and plus-sized clothes. In 2018, 81 livestreamers notched over RMB 100 million in sales, respectively.

AcrossallindustriesandsectorsinChina,brandsandsellersarealreadytransformingtheirdigital capabilities to stimulate business development through Taobao livestreaming. L'Oréal’s flagship store experienced a nearly 20% increase in purchases after Viya and Jiaqi Li, Taobao’s most recognized livestreamers promoted the brand’s signature goods via livestream. Among the top femaleclothingbrands,morethan30%ofsalesaredrivenbylivestreaming.Incertainindustries such as jewelry and jade, flowers and plants, the penetration rate of brands using Taobao livestreaming is close to 50%, bringing great changes to the previous online marketing mix that was adopted.

Livestreamingservesasanefficienttooltoempowertraditionalindustriesanddrivesales.During the“Double12ShoppingFestival”in2018,Taobaoorganizeda12-daylivestreamingeventfrom once-boomingindustrialbeltstorejuvenatetraditionalbusinesseswithcutting-edgetechnologies andpowerfulnewmodesofretailoperation.Livestreamerswereeverywherefromanagricultural products base in Sichuan and porcelain production firm in Jingdezhen to a home textiles mall in Nantong and leather factory in Haining, bringing a growing number of young customers to forgotten industrial towns. In order to inject more renewed energy into traditional industries, Taobao also launched plans at the recent summit to incubate and develop 10 offline traditional retail markets. The aspiration is to help them reach annual revenues of over RMB 100million.

Other initiatives that are being rolled out to maximize the influence of livestreaming includes developing 10 professional PGC (Professional Generated Content) organizations with over RMB 100millionrevenues,creating10superprogramswithmorethan100millionviewsandpromoting over 100 regional television stations to collaborate with Tao Live, an app focused on PGCarea.

About Taobao Marketplace
Launched in 2003, Taobao Marketplace (www.taobao.com) is social commerce platform that allows consumers to enjoy an engaging, personalized shopping experience, optimized by big- data analytics. Through highly relevant and engaging content and real-time updates from merchants, consumers can learn about products and new trends as well as interact with each other and their favorite merchants and brands on Taobao Marketplace. Merchants on Taobao Marketplace are primarily individuals and small businesses. According to Analysys, Taobao Marketplace was China’s largest mobile commerce destination in terms of gross merchandise value in 2017. Taobao Marketplace is a business of Alibaba Group.