MSN on January 22, 2019, 07:33:15 AM

“ประพันธ์ อนุพงษ์องอาจ” CEO ใหม่ธนชาตประกาศเป้าหมายธุรกิจ เปิดทัพผู้บริหารแกร่ง ตั้งธงปีนี้เติบโตทุกด้าน! เผยปี 61 ทำกำไรรวม 14,703 ล้านบาท ส่งผลเติบโตต่อเนื่อง 4 ปีซ้อน เฉลี่ยโตปีละ 10%


“ประพันธ์ อนุพงษ์องอาจ” หัวเรือใหญ่ธุรกิจสินเชื่อรถยนต์ธนชาต นั่งแท่น CEO ใหม่ คุมธนาคาร พร้อมเปิดทัพผู้บริหารแกร่ง ชูนโยบาย Customer Centric ผนึก Fast & Focused ขับเคลื่อนองค์กรเพื่อรักษาความเป็นธนาคารชั้นนำ ลั่นพร้อมทุ่มเททำงานเต็มที่ ประกาศเป้าหมายธุรกิจปี’62 รุกทุกด้านทั้งสินเชื่อรถ, บ้าน,เงินฝาก พร้อมเร่งขยายสัดส่วนธุรกิจลูกค้ารายย่อย เผยความสำเร็จปี’61 ทำกำไรสุทธิรวม 14,703 ล้านบาท ส่งผลเติบโตต่อเนื่อง 4 ปีซ้อน เฉลี่ยโตปีละ 10%



นายประพันธ์ อนุพงษ์องอาจ ประธานเจ้าหน้าที่บริหารและกรรมการผู้จัดการใหญ่ ธนาคารธนชาต จำกัด (มหาชน) [/b]กล่าวว่า ในฐานะผู้ที่เติบโตมาจากพนักงานธรรมดาคนหนึ่ง ย่อมมีความภาคภูมิใจที่ได้รับความไว้วางใจจากกรรมการและผู้ถือหุ้นให้ทำหน้าที่ ประธานเจ้าหน้าที่บริหารและกรรมการผู้จัดการใหญ่ โดยตำแหน่งล่าสุดก่อนได้รับมอบหมายครั้งนี้ คือ รองกรรมการผู้จัดการสายงานธุรกิจสินเชื่อรถยนต์ ซึ่งที่ผ่านมา ธนาคารธนชาตดำเนินนโยบายเชิงรุกมาโดยตลอด การเข้ามาบริหารงานจากนี้ จะเป็นการสานต่อนโยบายเพื่อมุ่งไปตามแผนธุรกิจที่วางไว้ บนพื้นฐานของการ ยึดลูกค้าเป็นศูนย์กลาง (Customer Centric) โดยให้ความสำคัญกับความต้องการและผลประโยชน์ของลูกค้าสูงสุด และจะใช้หลักการทำงานแบบ Fast & Focused ในทุกองคาพยพเพื่อเน้นการตั้งเป้าหมายที่คมชัด วัดผลได้ สื่อสารให้ทุกคนในทีมรับรู้ และมีแรงผลักดันที่จะเติบโตไปสู่เป้าหมายเดียวกันในการขับเคลื่อนองค์กรเพื่อรักษาความเป็นธนาคารชั้นนำของประเทศ

ธนาคารธนชาตมีทีมงานที่มุ่งมั่น เชี่ยวชาญและดำเนินกลยุทธ์ในการสร้างการเติบโตในธุรกิจหลักอย่างต่อเนื่องและยั่งยืน ส่งผลให้ฐานะทางการเงินเติบโตอย่างแข็งแกร่งตลอด 3 ปีที่ผ่านมา เงินกองทุน อยู่ในระดับสูง มีสินทรัพย์รวมกันกว่า 1 ล้านล้านบาท และล่าสุด ผลกำไรสุทธิปี 2561 อยู่ที่ 14,703 ล้านบาท ซึ่งเป็นการเติบโตต่อเนื่องเป็นปีที่ 4 โดยเฉลี่ยเติบโตปีละ 10% ขณะที่ตัวเลขหนี้เสีย (NPL Ratio) คงที่ 2.3% ถือว่าอยู่ในระดับต่ำที่สุดแห่งหนึ่งในอุตสาหกรรม

จากรากฐานความสำเร็จที่มี การบริหารงานในปี 2562 ธนชาตกำหนดกลยุทธ์และทิศทางการดำเนินธุรกิจไว้อย่างชัดเจน 4 ประการ ได้แก่ การปรับผังผู้บริหารและตั้งหน่วยงานใหม่ ให้สอดรับกับแผนธุรกิจและ Customer Journey เพื่อให้แต่ละหน่วยงาน Focus กับธุรกิจมากยิ่งขึ้น เช่น ตั้งหน่วยงาน Enterprise Digital Banking เพื่อศึกษาพฤติกรรมลูกค้าที่เปลี่ยนไปและวางกลยุทธ์ด้านดิจิทัลให้เหมาะสม และจะมีการนำโมเดลการบริหารธุรกิจสินเชื่อรถยนต์ที่ประสบความสำเร็จมาเป็นต้นแบบบริหารธุรกิจ ด้านอื่นๆ อีกทั้งแต่ละธุรกิจจะมีทีมบริหารที่ดูแลงานขายและงานพัฒนาผลิตภัณฑ์ของตัวเองตั้งแต่ต้นน้ำถึงปลายน้ำ กลยุทธ์ข้อต่อมา คือ การขับเคลื่อนองค์กรด้วยข้อมูล (Data Driven Organization) ซึ่งจะเป็นการนำข้อมูลมาขับเคลื่อนธุรกิจทุกทิศทางและเกิดประโยชน์อย่างเป็นรูปธรรม กลยุทธ์ข้อที่ 3 การลดกระบวนการทำงานต่างๆ (Agility) เปลี่ยนไปสู่ระบบอัตโนมัติเพื่อให้บริการได้รวดเร็วและแม่นยำมากขึ้น โดยที่ผ่านมาธนชาตได้พัฒนาระบบ Automotive Lending Digital Experience (ALDX) ให้เจ้าหน้าที่สินเชื่อเช่าซื้อรถยนต์อำนวยความสะดวกให้ลูกค้าได้รับการบริการที่รวดเร็วขึ้นซึ่งประสบความสำเร็จ ลูกค้าให้การตอบรับเป็นอย่างดี และกลยุทธ์ประการที่ 4 การเพิ่มความรู้ทักษะพนักงาน ให้มีความรู้ลึกและรอบด้านในการให้คำปรึกษาด้านการเงินแก่ลูกค้า (Advisor) อย่างตรงจุดและสม่ำเสมอ

สำหรับทัพผู้บริหารซึ่งมากด้วยประสบการณ์ และมีความเข้าใจลูกค้าและตลาดการเงินธนาคาร อย่างลึกซึ้ง ซึ่งจะเข้ามาบริหารธุรกิจหลักที่เป็นกลไกขับเคลื่อนให้ธนชาตรักษาความเป็นธนาคารชั้นนำของประเทศ ประกอบด้วย นายวิลเลียม ซาอิด รองประธานเจ้าหน้าที่บริหาร ซึ่งมีประสบการณ์บริหารงานธุรกิจด้านโครงสร้างต้นทุน รวมถึงการบริหารความเสี่ยงของสโกเทียแบงก์มาแล้วในหลายประเทศ อาทิ แคนาดา สหรัฐฯ ญี่ปุ่น จีน รับผิดชอบบริหารด้าน ลูกค้าธุรกิจรายใหญ่ และ การพัฒนาเทคโนโลยีนวัตกรรม ส่วน ธุรกิจสินเชื่อรถยนต์ บริหารโดย นายป้อมเพชร รสานนท์ รองกรรมการผู้จัดการ ซึ่งมีประสบการณ์คลุกคลีในวงการรถยนต์และมีความเข้าใจธุรกิจนี้เป็นอย่างดี รวมถึงร่วมงานกับธนชาตมานานกว่า 30 ปี เป็นหนึ่งในพลังขับเคลื่อนที่สำคัญให้ธนาคารเป็นที่หนึ่งของสินเชื่อรถยนต์ และอีกหน่วยงานที่สำคัญคือ ธุรกิจลูกค้ารายย่อยและลูกค้าธุรกิจขนาดเล็ก นายอนุวัติร์ เหลืองทวีกุล รองกรรมการผู้จัดการ จะยังคงบริหารงานอย่างต่อเนื่องเหมือนเดิม

“สำหรับพันธกิจที่ธนาคารธนชาตจะมุ่งไปในปี 2562 ประกอบด้วย 4 เรื่อง ได้แก่ การรักษาความเป็นที่ 1 ในตลาดสินเชื่อรถยนต์, พัฒนาสินเชื่อให้เติบโตอย่างมีคุณภาพ, เพิ่มบัญชีเงินฝากออมทรัพย์และกระแสรายวัน (CASA) และขยายสัดส่วนธุรกิจลูกค้ารายย่อย ซึ่งจากกลยุทธ์และทิศทางบริหารงานที่คมชัดดังกล่าวประกอบกับทีมงานที่มีคุณภาพ ผมเชื่อมั่นว่าจะทำให้ธนชาตไปถึงเป้าหมายของปี 2562 ได้ และผลประกอบการจะเติบโตไม่น้อยกว่าปีที่ผ่านมา” นายประพันธ์กล่าวสรุป
« Last Edit: January 22, 2019, 07:41:09 AM by MSN »

MSN on January 22, 2019, 07:36:38 AM

TBank's New CEO committed to challenging 2019 targets against backdrop of average annual profit growth of 10% over past 4 years


Praphan Anupongongarch, formerly chief of auto hire-purchase business, now takes the helm of Thanachart Bank as new CEO. Having introduced his strong management team and adopted both Customer-Centric and Fast & Focused Policies, he aims at catapulting TBank to one of leading banks in the Thai banking industry. Supported by complete commitment and dedication of its staff, TBank has set high targets for 2019. In particular, the Bank aims not only to expand into all areas including auto hire-purchase loans, home loans, and deposits but also to increase the proportion of retail customers. Noteworthy is TBank’s robust performance in 2018 with net profit of 14,703 million baht, representing a fourth consecutive year of profits or an average growth of 10% per annum over the 4-year period.



Praphan Anupongongarch, CEO and President of Thanachart Bank Public Company Limited, says, “As a former ordinary employee, I’m very proud to be appointed by the Board of Directors and shareholders to serve as Chief Executive Officer and President.  I was previously appointed as Executive Vice President in charge of Auto Hire-Purchase Loans.  Thanachart Bank has always been pursuing proactive strategies. Following the new appointment, I will continue to place emphasis on the implementation of the established business plan based on the customer-centric approach, by catering to customer needs and acting in the best interests of customers.  As well, TBank will pay great attention to the ‘Fast and Focused’ principles of work practice which will be adhered to across the organization. In particular, emphasis will be placed on establishment of crystal clear and measurable targets, effective communication which ensures all team members share the same understanding and are motivated to strive for the same goal of making TBank one of the country’s leading banks.” 

Thanks to its teams of experienced members who are full of determination as well as the implementation of the main business growth strategies in a continuous and sustainable manner throughout the past three years, TBank has successfully achieved a high capital adequacy ratio with total assets amounting over one trillion baht.  Most recently, net profit for 2018 was 14,703 million baht, representing a fourth consecutive year of profits. In terms of average annual growth rate, the profit grew by about 10% per annum over the past four years. On the other hand, NPL ratio of 2.3% being among the lowest in the industry.

Resting on the foundation of the existing achievements, in relation to the implementation of the business plan in 2019, TBank has adopted four clear strategies and business direction.  To begin with, the first strategy involves changes in management structure and establishment of new work units, ensuring that the developments are in line with the business plan and the customer journey map.  The objective is for each work unit to place more emphasis on business areas.  One of the changes to be introduced is the establishment of a work unit called “Enterprise Digital Banking” which is responsible for studying changes in customer behavior so that an appropriate digital strategy could be formulated.  Also noteworthy is the application of the successful auto hire-purchase business management as a model to other business areas.  Importantly, each business area will have its own management team responsible for overseeing sales and developing their own products from downstream stage to upstream stage.  The second strategy is to transform TBank into a data-driven organization.  To achieve this, the Bank is committed not only to using gathered data to drive all business areas but also to making them useful in concrete terms.  The third strategy focuses on streamlining work processes and automating business workflows, aiming at delivering more efficient and more accurate services.  As an example, TBank has developed a system called Automotive Lending Digital Experience (ALDX) which enables auto hire-purchase officers to provide customers with faster services.  The system is quite successful, as evidenced by good customer responses.  The fourth strategy is to enhance skills of staff members, ensuring that they have both deep and broad knowledge so that they are able to provide customers with financial advice that best meets customer needs in a regular manner.

To achieve the set targets for 2019, the new CEO will receive the support from his strong management team consisting of experienced executives who have an in-depth understanding of customer needs as well as the financial market and the banking system.  As a team, they will serve as a pivotal mechanism for driving TBank towards becoming the country’s top bank.  One of the key management team members is Deputy CEO William Said who has extensive experience in cost management as well as risk management for Scotiabank in several countries including, among others, Canada, USA, Japan and China. He is responsible for corporate clients and innovative technology development. As regards Automotive Lending, Executive Vice President Pompet Rasanon will play a crucial role in retaining TBank’s leadership position in the auto hire purchase industry. He has extensive experience and in-depth understanding of this business.  Working for TBank for over 30 years, he is one of the key staff members who help the Bank achieve the leadership position. In relation to retail customers and SMEs which is the Bank’s another main business area, Executive Vice President Anuwat Luengtaweekul will continue to be responsible for this business.

“In 2019, TBank will work towards four major goals.  In particular, the Bank aims to retain its leadership position in the auto hire-purchase industry, strive for loan growth with quality, improve the ratio of deposits in current and savings accounts to total deposits (CASA) and expand the proportion of retail customers. Thanks to the crystal clear direction and strategies as well as the  high quality teams, I’m fully confident that Thanachart Bank will be able to meet its 2019 targets with growth not lower than the prior year,” Praphan says.
« Last Edit: January 22, 2019, 07:41:28 AM by MSN »