MSN on June 21, 2018, 03:33:28 PM
กสิกรไทยหนุนเอสเอ็มอี อนุมัติสินเชื่อส่งผ่านมือถือรายแรก คลิ๊กปุ๊บ รับเงินสูงสุด 1 ล้านบาท ภายใน 1 นาที



          กสิกรไทยนำเสนอมิติใหม่ในการให้สินเชื่อเอสเอ็มอี ใช้ AI สร้างโมเดลอัจฉริยะวิเคราะห์ข้อมูลลูกค้าทั้งพฤติกรรมด้านการเงินและความต้องการ พร้อมนำเสนอสินเชื่อให้ลูกค้าเอสเอ็มอีผ่านมือถือเป็นแบงก์แรก หวังช่วยลูกค้าให้เข้าถึงสินเชื่อและได้เงินทุนในเวลาที่ต้องการ วงเงินกู้สูงสุด 1 ล้านบาท โดยไม่ใช้หลักประกัน ไม่ต้องยื่นเอกสาร คลิ๊กปุ๊บ 1 นาทีรับเงินทันที ตั้งเป้าปีนี้ปล่อยสินเชื่อเอสเอ็มอีผ่านมือถือ 3,000 ล้านบาท

          นายสุรัตน์ ลีลาทวีวัฒน์ รองกรรมการผู้จัดการ ธนาคารกสิกรไทย เปิดเผยว่า ธนาคารมีนโยบายในการสนับสนุนลูกค้าเอสเอ็มอีมาโดยตลอด เนื่องจากเป็นกลุ่มธุรกิจที่สำคัญของธนาคารและต่อการขับเคลื่อนเศรษฐกิจของประเทศ แต่ที่ผ่านมาธุรกิจเอสเอ็มอียังมีข้อจำกัดในการเข้าถึงแหล่งเงินทุน จากปัญหาการไม่มีข้อมูลทางการเงินเพียงพอสำหรับธนาคารในการพิจารณาสินเชื่อ ไม่มีหลักประกัน รวมถึงขาดการวางแผนการทางการเงิน จึงทำให้เข้าถึงแหล่งเงินทุนในระบบยาก ส่งผลให้ธุรกิจหยุดชะงักและทำให้เสียโอกาสทางธุรกิจ

          ทั้งนี้ ธนาคารกสิกรไทย เข้าใจดีว่าเงินลงทุนเป็นปัจจัยสำคัญที่จะผลักดันให้เอสเอ็มอีสามารถดำเนินธุรกิจและเติบโตอย่างต่อเนื่อง จึงได้พัฒนาโมเดลในการพิจารณาสินเชื่อสำหรับเอสเอ็มอีขึ้นมาใหม่ โดยใช้ปัญญาประดิษฐ์ หรือ AI (Artificial Intelligence) เข้ามาช่วยในการวิเคราะห์ข้อมูลของลูกค้า เช่น ข้อมูลด้านเงินฝาก การใช้เครดิต และข้อมูลจากแอปพลิเคชัน K PLUS เป็นต้น เพื่อประเมินหาความต้องการทางการเงิน และนำเสนอสินเชื่อผ่านมือถือ ซึ่งการใช้ AI และเทคโนโลยีของมือถือเข้ามาช่วย ทำให้ธนาคารรู้ว่าต้องนำเสนอสินเชื่อ "ให้ใคร" ที่มีความต้องการเงินทุน นำเสนอ "ให้เมื่อไหร่" ที่ตรงกับช่วงเวลาที่ลูกค้าต้องการ และนำเสนอ "ให้เท่าไหร่" ซึ่งเป็นวงเงินที่เพียงพอสำหรับความต้องการของธุรกิจลูกค้า

          การนำเสนอสินเชื่อเอสเอ็มอีผ่านมือถือ นอกจากระบบจะรู้ว่าใครมีความต้องการสินเชื่อแล้ว ยังมีขั้นตอนในการรับเงินสินเชื่อที่รวดเร็วมากขึ้น เมื่อผู้ประกอบการเอสเอ็มอีได้รับแจ้งข้อเสนอสินเชื่อผ่านเมนู Life PLUS บนแอปพลิเคชัน K PLUS เพียง 3 ขั้นตอน คือ 1.ลูกค้าเลือกข้อเสนอ 2.ธนาคารพิจารณาอนุมัติ 3.ลูกค้าคลิ๊กตกลงรับสินเชื่อ เงินจะโอนเข้าบัญชีลูกค้าทันทีภายใน 1 นาที โดยให้วงเงินสูงสุด 1 ล้านบาท ไม่ต้องใช้หลักประกัน ไม่ต้องยื่นเอกสาร

          การนำเสนอสินเชื่อดังกล่าว นับว่าเป็นการพลิกโฉมการให้สินเชื่อเอสเอ็มอีเป็นธนาคารแรก เพราะโดยปกติการขอสินเชื่อเอสเอ็มอีจะใช้เวลาในการพิจารณา และใช้เอกสารในการสมัครหลายอย่าง แต่การนำ AI และเทคโนโลยีของมือถือ เข้ามาสร้างโมเดลอัจฉริยะในการวิเคราะห์ข้อมูลและความต้องการสินเชื่อ จะทำให้ผู้ประกอบการเอสเอ็มอีได้รับประโยชน์หลายประการ อาทิ ลดขั้นตอนในการขอสินเชื่อ ได้วงเงินที่เพียงพอในเวลาที่ต้องการโดยไม่ต้องร้องขอ ไม่เสียโอกาสทางธุรกิจ และยิ่งผู้ประกอบการเอสเอ็มอีที่มีการเดินบัญชีสม่ำเสมอ มีวินัยทางการเงิน จะทำให้ธนาคารมีข้อมูลเพียงพอในการใช้ระบบวิเคราะห์เพื่อนำเสนอสินเชื่อแก่ลูกค้า โดยเฉพาะธุรกิจเอสเอ็มอีขนาดเล็กก็จะมีโอกาสเข้าถึงสินเชื่อมากขึ้น และในอนาคตเมื่อธนาคารมีข้อมูลลูกค้ามากขึ้น ระบบ AI จะสามารถพัฒนาความสามารถในการวิเคราะห์ข้อมูลความต้องการของลูกค้าได้แม่นยำยิ่งขึ้น ก็จะเป็นโอกาสที่จะขยายสินเชื่อให้เอสเอ็มอีได้มากขึ้นและกับกลุ่มลูกค้าที่กว้างขึ้น

          นายสุรัตน์ กล่าวทิ้งท้ายว่า ธนาคารได้นำเสนอสินเชื่อเอสเอ็มอีผ่านมือถือไปตั้งแต่กลางเดือนมิถุนายนที่ผ่านมา โดยเป็นการส่งแจ้งเข้าไปที่เมนู Life PLUSบนแอปพลิเคชัน K PLUS ของลูกค้า ซึ่งได้รับความสนใจและตอบรับวงเงินที่ธนาคารนำเสนอ นับว่าเป็นสัญญาณที่ดีจากลูกค้า และจากการที่ภาพรวมเศรษฐกิจของไทยมีแนวโน้มที่จะฟื้นตัวไปในทิศทางที่ดีขึ้น จึงเชื่อว่าลูกค้าเอสเอ็มอีน่าจะมีความต้องการที่จะใช้เงินทุนหมุนเวียนและขยายการลงทุนเพิ่มขึ้น ซึ่งการนำเสนอและอนุมัติสินเชื่อที่ง่ายและรวดเร็วจะช่วยให้ลูกค้าเลือกใช้บริการสินเชื่อกับธนาคารมากขึ้น โดยในปีนี้ธนาคารได้ตั้งเป้าปล่อยสินเชื่อเอสเอ็มอีผ่านมือถือ 3,000ล้านบาท

MSN on June 21, 2018, 03:35:03 PM
KBank introduces the first-ever SME loans approved via mobile phones Up to 1 million Baht available in 1 minute with only 1 tap



          KASIKORNBANK (KBank) introduces innovative SME financing, based on a smart model created by AI to analyze customers' financial behaviors and requirements, and pioneers mobile SME lending to assist its customers in accessing financial facilities in a timely fashion. With any collateral and document required, customers can obtain loans of up to 1 million Baht in one minute with only one tap. This year, KBank expects to extend 3 billion Baht of SME loans via this platform.

          Mr. Surat Leelataviwat, KBank Executive Vice President, revealed that we always emphasize the support of SME customers who are a major contributor to KBank and a key driver for the Thai economy. However, most SME operators have faced difficulty in gaining access to funding sources due to unavailability of financial data for seeking loan approval, lack of collateral and no financial planning, resulting in business interruption and opportunity loss.

          To alleviate this funding problem and keep SME business run smoothly for ongoing growth, KBank has developed a new AI-based loan approval model, a smart solution for analyzing customer data including their deposits, credit utilization and use of K PLUS application. The innovation is instrumental in assessing customer's financial demand and offering them loans via mobile phone. The combination of AI and mobile phone technology will enable KBank to introduce loans to the right customer at the right time within appropriate limits that meet their business needs. Aside from providing loans to the "right" customers, the initiative helps them receive financing in the blink of an eye. After being notified of the loan offer via the Life PLUS menu on K PLUS application, borrowers just follow three simple steps, i.e., 1) Choose the loan desired; 2) Get loan approval; and 3) Accept the approved loan by tapping a mobile phone button. Within only one minute, loan will be credited to their account; loan amount is granted up to one million Baht, with no collateral or documentation required.

          The introduction of such a SME loan is the first of its kind in Thailand. Normally, SME loan application is time consuming because many documents are required. However, the use of AI and mobile phone technologies in creating a smart model for analyzing data and loan demand will likely benefit SMEs in many ways. Among these include shorter loan application procedures and the fact that our SME customers will be able to get sufficient credit line within a desirable timeline without losing any business opportunity. Also, any SMEs with consistent banking transactions and financial discipline will allow Bank to have adequate information to analyze in order to approve loans to them. This will substantially benefit small businesses in particular because they will have greater access to loans than ever before. In the future, once KBank has more customer data in place, the AI system will be able to improve its capacity in analyzing customer data and customers' needs more precisely, thus given us an opportunity to extend more loans to SMEs and other types of customers.

          Mr. Surat added that KBank began extending SME loans via mobile phone around the middle of June this year by notifying our customers via Life PLUS on K PLUS. Such loans have not only attracted substantial interest from SMEs, but also been warmly embraced by our customers, presenting a positive sign on the customer side. Since the Thai economy overall exhibits promising outlook ahead, KBank believes that SMEs will likely need more working capital for investment expansion. Our easy and quick loan approval procedures, therefore, will help attract prospective customers to apply for more loans from us. KBank has set a target to extend 3 billion Baht in SME loans via mobile phone during 2018.

MSN on June 21, 2018, 03:36:12 PM
ภาพข่าว: กสิกรไทยปล่อยสินเชื่อเอสเอ็มอีผ่านมือถือ คลิ๊กปุ๊บ รับเงินใน 1 นาที



นายสุรัตน์ ลีลาทวีวัฒน์ รองกรรมการผู้จัดการ ธนาคารกสิกรไทย แถลงข่าว "SME x K PLUS เพิ่มพลัง SME ยุคดิจิทัล" เปิดมิติใหม่ในการปล่อยสินเชื่อเอสเอ็มอีผ่านมือถือเป็นแบงก์แรก ใช้ AI สร้างโมเดลอัจฉริยะวิเคราะห์ข้อมูลทางการเงิน เพื่อประเมินความต้องการ ซึ่งจะช่วยให้ลูกค้าได้เงินทุนในเวลาที่ต้องการ วงเงินกู้สูงสุด 1 ล้านบาท โดยไม่ใช้หลักประกัน ไม่ต้องยื่นเอกสาร คลิ๊กปุ๊บ 1 นาทีรับเงินทันที ตั้งเป้าปีนี้ปล่อยสินเชื่อเอสเอ็มอีผ่านมือถือ 3,000 ล้านบาท
 

MSN on June 21, 2018, 03:36:49 PM
Photo Release: KBank introduces mobile SME lending, available in 1 minute with only 1 tap



Mr. Surat Leelataviwat, KBank Executive Vice President, held a press conference on "SME x K PLUS to Empower SMEs in the Digital Era", introducing the first-ever mobile SME lending. AI is used to create a smart model to analyze financial data of customers and assess their requirements, which will assist in providing for the customers an access to timely funding of up to 1 million baht. Without collateral and document submission, customers can get the funds in one minute with only one tap. SME loans via this platform are set to reach 3 billion Baht this year.