happy on September 04, 2016, 05:22:58 PM
ดีแทค ไตรเน็ตชี้แจงกรณีลูกค้าอ้างทำงานที่ฟิลิปปินส์ไม่เคยเปิดเบอร์ แต่มียอดเรียกชำระค่าบริการ 4 แสนกว่าบาท

2 กันยายน 2559 – ตามที่สำนักงาน กสทช. รายงานว่ามีลูกค้ามาร้องเรียนให้ตรวจสอบกรณีไปทำงานอยู่ที่ประเทศฟิลิปปินส์ อ้างว่าไม่เคยเปิดเบอร์กับ บริษัท ดีแทค ไตรเน็ต จำกัด และช่วงเวลาที่มีค่าใช้จ่ายก็อยู่ที่ฟิลิปปินส์ แต่มีการค้างชำระค่าบริการโทรศัพท์เคลื่อนที่ของบริษัทเป็นจำนวนเงินกว่า 4 แสนบาท โดยร้องเรียนให้ทางสำนักงาน กสทช. ตรวจสอบข้อเท็จจริงจากหมายเลขดังกล่าว

บริษัท ดีแทค ไตรเน็ต จำกัด ขอชี้แจงตามรายละเอียด ดังนี้

1. กรณีที่ลูกค้าอ้างว่าไม่เคยจดทะเบียนเปิดเบอร์กับ บริษัท ดีแทค ไตรเน็ต จำกัด นั้น บริษัทฯ พบว่ามีหลักฐานยืนยันว่าลูกค้ามาจดทะเบียนจริง ทั้ง 2 เลขหมาย คือ 094-994-5529 และ 094-994-5592 โดยใช้หลักฐานเป็นบัตรประชาชนในการจดทะเบียน เมื่อวันที่ 31 พฤษภาคม พ.ศ. 2557 ที่สำนักงานดีแทค เดอะมอลล์ บางกะปิ เจ้าหน้าที่ดีแทคได้ทำการจดทะเบียนถูกต้องตามกระบวนการขั้นตอนของบริษัทฯ โดยขอยืนยันว่าผู้มาเปิดใช้บริการได้นำบัตรประชาชนตัวจริงมายื่นแสดงกับเจ้าหน้าที่เพื่อขอจดทะเบียนเบอร์ดังกล่าว

2. สำหรับค่าใช้จ่ายที่ถูกเรียกเก็บตามที่กล่าวอ้างนั้น จากการตรวจสอบบันทึกการใช้งานทั้ง 2 เลขหมาย ซึ่งลูกค้าเป็นผู้จดทะเบียนเปิดบริการนั้น  พบว่าเป็นค่าใช้จ่ายจากการใช้งานบริการข้ามแดนอัตโนมัติ (โรมมิ่ง)ในประเทศฟิลิปปินส์ และการติดต่อกลับมาประเทศไทย โดยมีการเรียกเก็บค่าบริการรายเดือนในการใช้งานที่เกิดขึ้นตามหลักฐานเจ้าของหมายเลขตามปกติ  ทั้งนี้ในขณะที่ลูกค้ากำลังมีการใช้งานโรมมิ่งนั้น  บริษัทฯ ตรวจพบในชั้นแรกว่ามีค่าบริการที่สูงเกิดขึ้นจากการใช้งานทั้ง 2 เลขหมายประมาณ 40,000 บาท   บริษัทฯ จึงได้ติดต่อแจ้งเตือนไปยังลูกค้าเพื่อแจ้งให้ทราบเกี่ยวกับอัตราค่าบริการ ซึ่งเป็นไปตามขั้นตอนปกติ หากบริษัทฯ พบว่ามีการใช้งานและมีค่าใช้จ่ายที่สูงต่อเนื่อง แต่ลูกค้ายืนยันที่จะขอใช้บริการโรมมิ่งต่อไป โดยไม่ต้องการให้บริษัทฯ ทำการระงับบริการ โดยลูกค้าแจ้งว่าอยู่ต่างประเทศและรับทราบค่าบริการและค่าใช้จ่ายทุกอย่างที่เกิดขึ้นเพราะจำเป็นต้องใช้งาน

3. ลูกค้าได้มีการใช้งานต่อเนื่องและรับทราบวิธีการเปิด-ปิด ระงับสัญญาณโรมมิ่งที่สามารถทำได้ด้วยตนเองผ่านมือถือที่ใช้งาน โดยลูกค้ามีพฤติกรรมเปิด-ปิดระงับสัญญาณโรมมิ่งด้วยตนเองอีกหลายครั้ง และมีการใช้งานเลขหมายดังกล่าวจนมีค่าบริการเพิ่มถึงประมาณ 4 แสนบาท บริษัทฯ จึงทำการระงับบริการ ต่อมาลูกค้าได้ติดต่อมาแจ้งว่าจะขอชำระค่าบริการทั้งหมดในวันที่ 30 มิถุนายน พ.ศ. 2557

4. อย่างไรก็ตาม บริษัทฯ ได้มีการติดตามทวงถามให้ชำระหนี้ ซึ่งลูกค้าได้ปฏิเสธการชำระหนี้มาโดยตลอด บริษัทฯ จึงดำเนินการฟ้องเรียกค่าเสียหายในทางแพ่งต่อศาลจังหวัดมุกดาหาร เมื่อวันที่ 1 กรกฎาคม พ.ศ. 2559 และศาลได้กำหนดนัดวันสืบพยานในวันที่ 5 กันยายน พ.ศ. 2559 ที่จะถึงนี้

อย่างไรก็ตาม บริษัทฯ ยินดีและพร้อมที่จะให้ข้อมูลกับทางสำนักงาน กสทช. จากกรณีดังกล่าว ในการตรวจสอบข้อเท็จจริงเพื่อความถูกต้อง และหาแนวทางแก้ไขปัญหาต่อไป




dtac TriNet clarifies on customer's rejection of registered numbers and over 400,000 Baht roaming charges incurred while working in Philippines

September 2, 2016 – According to the Office of National Broadcasting and Telecommunications Commission (NBTC), a customer has filed a complaint to the NBTC, claiming that dtac TriNet Co., Ltd. has billed her over 400,000 Baht for roaming charges for the 2 mobile numbers that do not belong to her. She claims that she was in the Philippines during the time the charges incurred. The customer has requested an investigation by the NBTC on the case.

dtac TriNet Co., Ltd. provides the clarification as follows:

1. The customer claimed that she never registered the mobile numbers with dtac TriNet. However, according to the company's record, the customer registered both numbers, 094-994-5529 and 094-994-5592, using her ID card on May 31, 2014 at dtac hall, The Mall Bangkapi. The registration was completed according to the company's policy. dtac confirms that the customer presented her ID card to the dtac staff to register both numbers.

2. As for the charges billed to the customer, dtac TriNet has reviewed the usage details of both numbers and found that the charges incurred for making international calls to Thailand, while on roaming in the Philippines. The monthly charge were then billed with usage details according to the normal process. While the customer was on roaming, dtac detected the unusually high roaming charges of approximately 40,000 Baht in total for both numbers and notified the customer of the high charges, which is a standard procedure that dtac performs when detecting a constantly increasing usage. However, the customer insisted to continue the roaming service and informed dtac that she was aware of the expenses incurred and that the roaming was required for her work.
3. According to the company's record, the customer constantly used the roaming services and switched the roaming on and off by herself many times until the charges reached 400,000 Baht, at which point dtac decided to suspend the service. Subsequently, the customer informed dtac that she would make a full payment for the entire unpaid balance by June 30, 2014.

4. However, the customer has consistently refused to pay the unpaid bills despite reminders and debt collection notices from dtac. Therefore, dtac decided to file a damage claim against the customer at the Mukdahan Civil Court on July 1, 2016. A court hearing is scheduled on September 5, 2016.

dtac, however, is willing to collaborate and provide necessary information of the case to the NTBC for investigation and resolution.