MSN on June 27, 2016, 02:19:11 PM
เทสโก้ โลตัส ควบตำแหน่งค้าปลีกอันดับหนึ่งโลกดิจิทัล ใช้ความเข้าใจลูกค้าสร้างนวัตกรรมบริการใหม่ คาดธุรกิจออนไลน์เติบโตกว่าเท่าตัว ตอบรับกระแสยุคคนติดจอ











27 มิถุนายน 2559 – เทสโก้ โลตัส ตอกย้ำตำแหน่งผู้นำค้าปลีกบนโลกดิจิทัล เดินหน้าขยายธุรกิจออนไลน์อย่างต่อเนื่องด้วยการสร้างนวัตกรรมบริการใหม่ที่ตอบโจทย์ความต้องการของลูกค้าสมัยใหม่บนแพลทฟอร์มดิจิทัล คาดยอดขายและการสั่งสินค้าทางออนไลน์จะเพิ่มขึ้นอย่างน้อยเท่าตัว

นางสาววรรณา สวัสดิกูล  ประธานกรรมการบริหารฝ่ายธุรกิจออนไลน์   เทสโก้ โลตัส  กล่าวว่า  “กลุ่มลูกค้าในยุคนี้ต้องการความสะดวกรวดเร็วในการเข้าถึงข้อมูล และการช้อปปิ้งสินค้าทุกประเภท ซึ่งที่ผ่านมาลูกค้ากลุ่มนี้มีจำนวนเพิ่มขึ้นอย่างก้าวกระโดดทุกปี  เพราะการเข้าถึงอินเตอร์เนตและเทคโนโลยีสื่อดิจิทัลในประเทศไทยเติบโตขึ้นอย่างรวดเร็ว  เทสโก้ โลตัส ได้เริ่มพัฒนาแพลตฟอร์มดิจิทัลมาตั้งแต่ปี พ.ศ. 2555 โดยเป็นค้าปลีกรายแรกที่เริ่มบุกเบิกอย่างจริงจัง ซึ่งแพลทฟอร์มดิจิทัลของเทสโก้ โลตัส ประกอบไปด้วย 2 ส่วนคือ หนึ่ง อี-คอมเมิร์ซ ขายสินค้าออนไลน์ผ่าน 2 ช่องทางคือ Tesco Lotus Shop Online ที่มีสินค้ากว่า 20,000 รายการ รวมถึงอาหารสด โดยลูกค้าสามารถสั่งสินค้าผ่านคอมพิวเตอร์ แท็บเล็ต สมาร์ทโฟน และแอพพลิเคชั่น และ ร้านค้าของเทสโก้ โลตัสบนเว็บไซ้ต์ ลาซาด้า ที่มีสินค้ากว่า 9,000 รายการ ในส่วนที่ 2 คือ Digital Connection ที่เราใช้ในการสื่อสารกับลูกค้า ผ่านโซเชียลมีเดียและช่องทางดิจิทัลอื่นๆ”

“ปัจจัยที่ทำให้ธุรกิจออนไลน์ของเทสโก้ โลตัส ประสบความสำเร็จและเติบโตอย่างก้าวกระโดดทุกๆ ปี คือความเข้าใจในสิ่งที่ลูกค้าต้องการอย่างแท้จริง (Customer Insight) ซึ่งนำไปสู่การคิดค้นนวัตกรรมการให้บริการในรูปแบบที่ตอบโจทย์ลูกค้าบนโลกออนไลน์ได้อย่างตรงจุด”

ล่าสุด เทสโก้ โลตัส เปิดตัวนวัตกรรมบริการใหม่ 4 ประเภท เพื่อเพิ่มความสะดวก ตอบรับไลฟ์สไตล์ของลูกค้ายุคใหม่ ได้แก่

·        บริการ ShopBox24 มุ่งเน้นลูกค้าที่อาศัยในคอนโดมิเนียมตามแนวรถไฟฟ้าและรถไฟใต้ดิน โดยเทสโก้ โลตัส ได้จับมือกับพันธมิตร ShopBox24 บริการส่งสินค้าที่ตู้ล็อคเกอร์ซึ่งตั้งอยู่ในคอนโดมิเนียม 48 แห่งในย่านที่อยู่อาศัยที่มีคอนโดมิเนียมหนาแน่น เช่น ถนนสุขุมวิท สาทร พหลโยธิน พญาไท รัชดาภิเษก พระราม 9 เป็นต้น โดยลูกค้าสามารถสั่งสินค้าผ่านทางแอพพลิเคชั่น จากนั้นสินค้าจะถูกส่งไปยังตู้ล็อคเกอร์ที่ตั้งอยู่ภายในคอนโดมิเนียม ลูกค้าสามารถใช้รหัสส่วนตัวเพื่อเปิดรับสินค้าได้อย่างสะดวกโดยไม่ต้องอยู่รอพนักงานส่งสินค้า เริ่มเปิดให้บริการเดือนมิถุนายนนี้

·        บริการ Click & Collect ให้ลูกค้าสามารถสั่งสินค้าผ่านเว็บไซ้ต์ โมบายไซ้ต์ และแอพพลิเคชั่น Tesco Lotus Shop Online และเลือกรับสินค้าด้วยตัวเอง ที่ 3 สาขาคือ เทสโก้ โลตัส เอ็กซ์ตร้า พระราม 4, เทสโก้ โลตัส พลัสมอลล์ ศรีนครินทร์ และ เทสโก้ โลตัส หางดง จังหวัดเชียงใหม่ สำหรับลูกค้าที่เดินทางผ่านสาขาเหล่านั้น โดยมีจุดรับสินค้าพิเศษ ให้ลูกค้าสามารถรับสินค้าที่สั่งได้ภายในเวลา 10 นาที โดยไม่ต้องเสียเวลาหาที่จอดรถ เริ่มเปิดให้บริการแล้ว และกำลังจะขยายไปสู่สาขาอื่นในอนาคต

·        บริการส่งสินค้าทางมอเตอร์ไซค์ ตอบโจทย์ลูกค้าที่ต้องการการส่งสินค้าเร่งด่วน สามารถรับสินค้าภายใน 2 ชั่วโมง โดยเทสโก้ โลตัส ได้จับมือกับ Happy Fresh ในการจัดส่งสินค้า นอกจากนั้น เทสโก้ โลตัส เองก็ได้มีการเปิดตัวรถมอเตอร์ไซค์ขนส่งสินค้าเป็นของตัวเองด้วย ซึ่งคาดว่าจะเพิ่มความคล่องตัวในการจัดระยะเวลาการส่งสินค้าเพิ่มให้กับลูกค้า และหลีกเลี่ยงปัญหารถติดได้ดี ทั้งสองบริการนี้เริ่มต้นในเดือนกรกฎาคมนี้

·        เทคโนโลยี iBeacon ป้อนข้อมูลเข้าสมาร์ทโฟนของลูกค้าได้โดยตรง ทันทีที่เดินเข้าร้านเทสโก้ โลตัส ลูกค้าจะได้รับข้อมูลโปรโมชั่นและเกร็ดความรู้ที่เกี่ยวข้องกับสินค้าชนิดต่างๆ เมื่อเดินผ่านจุดปล่อยสัญญาณภายในร้าน โดยเทสโก้ โลตัส ได้เริ่มทดลองใช้เทคโนโลยี iBeacon ใน 5 สาขา และพร้อมเปิดใช้ใน 1,800 สาขาทั่วประเทศในเดือนกรกฎาคมนี้ ซึ่งนอกจากลูกค้าจะได้รับข้อมูลที่เป็นประโยชน์และเกี่ยวข้องกับไลฟ์สไตล์แล้ว คู่ค้าของเทสโก้ โลตัส ก็ได้รับประโยชน์จากการมีช่องทางการสื่อสารกับลูกค้าในร้านเพิ่มขึ้นด้วย

ปัจจุบันเทสโก้ โลตัส เป็นผู้นำในวงการค้าปลีกที่มีธุรกิจออนไลน์ขนาดใหญ่ที่สุด โดยขายสินค้าอุปโภคบริโภคกว่า 20,000 รายการผ่าน Tesco Lotus Shop Online และอีกกว่า 9,000 รายการบนเว็บไซ้ต์ลาซาด้า ส่วนการ connect กับลูกค้าบนโลกดิจิทัล เฟซบุ้คเพจของเทสโก้ โลตัส มีแฟนเพจมากถึง 2.75 ล้านคน เป็นอันดับหนึ่งในธุรกิจค้าปลีก และมีแฟนในแอพพลิเคชั่นไลน์มากกว่า 27 ล้านคน ซึ่งเป็นอันดับหนึ่งในธุรกิจค้าปลีกเช่นกัน

“เทสโก้ โลตัส ยังได้วางกลยุทธ์ในการขยายธุรกิจออนไลน์อย่างต่อเนื่อง จากแนวโน้มการเติบโตของผู้ใช้อินเตอร์เนต โดยเฉพาะผ่านสมาร์ทโฟน ที่เพิ่มขึ้นอย่างมากในประเทศไทย เป้าหมายของเราคือการฟังลูกค้า และนำเสนอบริการใหม่ๆ เพื่อมอบประสบการณ์ช้อปปิ้งที่ดีที่สุดให้แก่ลูกค้าอยู่เสมอ ในปีนี้ คาดว่าธุรกิจออนไลน์ของเทสโก้ โลตัส จะมียอดขายและจำนวนสั่งซื้อสินค้าเพิ่มขึ้นอย่างน้อยเท่าตัว โดยเทสโก้ โลตัส จะคงรักษาตำแหน่งผู้นำวงการค้าปลีกทั้งในโลกออฟไลน์และออนไลน์ต่อไป” นางสาววรรณา กล่าวสรุป
« Last Edit: June 27, 2016, 02:36:22 PM by MSN »

MSN on June 27, 2016, 02:29:03 PM
Tesco Lotus: The Number One Retailer in the Digital Era

•   Tesco Lotus maintains leadership on the digital platform among retailers in Thailand, hoping to double the size of its online business this year.

•   By using customer insight, Tesco Lotus continues to introduce innovative services that increase convenience for digitally-connected customers.












June 27, 2016 – Tesco Lotus, the leading retailer in Thailand, strengthens its number one position on the digital platform, with plans to continue to double the size of its online business. With new and innovative services that target the needs of today’s digitally-connected customers, the reatiler hopes that online sales and order numbers this year will at least double.

Ms. Wanna Swuddigul, Digital and Online Business Director, Tesco Lotus, said: “Customers today demand instataneous access to information, products and services they can buy at the tap of a finger. Every year, the number of digitally savvy customers has grown exponentially, thanks to the growth of the internet and mobile technology in Thailand. Tesco Lotus pioneered the digital platform since 2012, the first retailer in Thailand to have done so. Currently, our digital platform comprises two key components: the first is e-commerce, where we offer products to our customers through two main platforms, namely Tesco Lotus Shop Online with more than 20,000 product items including fresh food, which customers have a choice of ordering on their computer, tablet, smart phone or via a mobile application, and the Tesco Lotus shop on Lazada, where more than 9,000 product items are available. The second key component is what we call ‘Digital Connection’, a means of communication Tesco Lotus uses to communicate with our customers every day, through social media and other online channels.”

“The success factor behind the double growth we’ve had since 2012 has been customer insight. Armed with this most valuable information, we have been able to continue to innovate new services that truly address the needs of our online customers.”

Tesco Lotus has recently introduced four new services that help to enhance customer convenience and fit with the lifestyle of the modernday customers. These are:

•   ShopBox24: Targeting condominium dwellers along the BTS and MRT train lines, ShopBox24 is a new, fuss-free, and secure way for customers to collect their online shopping from a locker installed at their place of residence. Currently, the service is available at 48 condominiums in Bangkok’s prime residential neighbourhoods such as Sukhumvit, Satorn, Phaholyothin, Phayathai, Ratchadapisek, and Rama 9. Customers simply order their items of choice from the mobile application. Their shopping is then delivered to a designated locker, which can only be opened with a password sent to the customer on their phone. This eliminates the need for the customer to adjust their schedule to be home for their delivery. The service was launched in late June.

•   Click & Collect: Customers who place their orders on the Tesco Lotus Shop Online website, mobile site, or mobile application, now have the choice to pick up their own shopping from three locations, namely Tesco Lotus Extra Rama 4, Tesco Lotus Plus Mall Srinakarin, and Tesco Lotus Hangdong Chiang Mai. A special collection zone is allocated for the service.  Pick-up will take no more than 10 minutes. Plans are in place to expand the service to include more stores in the future.

•   Motorbike delivery services: For delivery services within as little as two hours of placing your grocery orders online, Tesco Lotus has partnered with Happy Fresh to provide motorbike home delivery. Tesco Lotus will also trial its own motorbike delivery, which is expected to help increase flexibility and availability of delivery time slots. Motorbikes are a more convenient and faster way to travel especially in traffic congested areas. Both services will launch in July.

•   iBeacon technology: Tesco Lotus can stay digitally connected with customers when they are inside the store. The iBeacon technology will push relevant content directly to the customer’s mobile device via the Tesco Lotus mobile application, whenever they walk by an iBeacon transmitter installed at various locations inside the store. The technology will be used at all 1,800 Tesco Lotus stores nationwide. Customers will receive valuable information about promotions, deals, as well as tips relevant to the products they are walking by, while suppliers who work Tesco Lotus also have an additional channel through which they can communicate with customers.

Tesco Lotus is currently the number one retailer in Thailand with the largest online grocery shopping business, offering more than 20,000 product items on the Tesco Lotus Shop Online platform, and an additional 9,000 plus items via Lazada.co.th. The retailer also retains the leader position in terms of online customer communication,  with more than 2.75 million fans on Facebook and over 27 million fans on the Line chat application it connects with every day. 

“We will continue to grow our online business, in line with the growth of internet and especially smart phone users in Thailand. Our focus continues to be listening to our customers, and constantly innovating and introducing services that give them the best possible online shopping experience. This year, we expect online sales and order numbers will at least double from last year. Tesco Lotus will continue to maintain its number one position in retail both online and offline,” added Ms. Wanna.

About Tesco Lotus
Tesco Lotus, Thailand’s leading retailer, currently operates approximately 1,800 stores across Thailand under five distinct formats, namely Plus Mall, Extra, hypermarket, Talad and Express, serving more than 15 million customers every week. Tesco Lotus also offers products on the digital platform through two channels: Tesco Lotus Shop Online, where more than 20,000 product items including fresh food are available, and Lazada.com, where more than 8,000 product items are available.

Tesco Lotus purchases more than 150,000 tonnes of fresh fruits and vegetables from Thai farmers every year, through its direct sourcing programme.
« Last Edit: June 27, 2016, 02:36:03 PM by MSN »