MSN on January 02, 2014, 02:07:22 PM
Interpack 2014 นำนวัตกรรมและโซลูชั่นสู่อุตสาหกรรมบรรจุภัณฑ์ไทยและนานาชาติ

          งานแสดงสินค้า interpack 2014 ซึ่งเป็นงานแสดงสินค้าระดับโลกที่จัดขึ้นทุก 3 ปีที่เมืองดุสเซลดอร์ฟ ประเทศเยอรมนี จะเป็นอีกครั้งหนึ่งที่มีการจัดแสดงนวัตกรรมบรรจุภัณฑ์และโซลูชั่นการผลิตพร้อมทั้งเทคโนโลยีที่เกี่ยวเนื่องกับกระบวนการผลิตสินค้าให้กับอุตสาหกรรมอาหารและเครื่องดื่มโลก เพื่อช่วยให้อุตสาหกรรมก้าวข้ามความท้าทายและมุ่งหน้าสู่ความสำเร็จ

          งาน Interpack 2014 งานแสดงสินค้านานาชาติอุตสาหกรรมการแปรรูปและบรรจุภัณฑ์ชั้นนำของโลก ที่จะจัดขึ้นระหว่างวันที่ 8-14 พฤษภาคม 2557 ที่เมืองดุสเซลดอร์ฟ ประเทศเยอรมนี จะเป็นเวทีที่มีการจัดแสดงสินค้าเกี่ยวกับบรรจุภัณฑ์ที่ก่อให้เกิดมูลค่าเพิ่มตามแต่ละขั้นตอน โดยเริ่มจากการผลิตสินค้า และการพัฒนารูปแบบบรรจุภัณฑ์ตามความต้องการ การเลือกใช้วัสดุในแต่ละบรรจุภัณฑ์ และการกระจายสินค้า ไปจนถึงการรับประกันคุณภาพ และการคุ้มครองผู้บริโภค

          มร.บาร์น ยาโบโนว์สกี ผู้อำนวยการจัดงาน interpack บริษัท เมสเซ่ ดุสเซลดอร์ฟ กล่าวว่า ค่าใช้จ่ายด้านอาหารและเครื่องดื่มรวมทั้งโลกได้เติบโตอย่างต่อเนื่อง ยูโรมอนิเตอร์ ซึ่งเป็นสถาบันวิจัยด้านการตลาดจากประเทศอังกฤษคาดการณ์ยอดค่าใช้จ่ายอาหารและเครื่องดื่มบรรจุในหีบห่อจะสูงถึง 2,715 พันล้านยูโรในปี 2556 และจะเติบโตขึ้น 25% ในปี 2560

          ส่วนในด้านปริมาณ อาหารแปรรูปและอาหารที่บรรจุหีบห่อมีการขายในโลกถึง 748 ล้านตันในปี 2556 และคาดว่าจะมีการเติบโตปีละ 11% โดยจะมีปริมาณถึง 829 ล้านตันใน 2560 โดยตลาดที่มีการเติบโตสูงคือ ตลาดที่ถือว่าเป็นตลาดใหม่คือประเทศในเอเชีย อเมริกาใต้ ตะวันออกกลางและอาฟริกา ซึ่งภูมิภาคที่กล่าวมานี้มีสัดส่วนถึง 55% ของปริมาณที่จำหน่ายทั่วโลก

          มร.ริชาร์ต เคเมนส์ กรรมการผู้จัดการสมาพันธ์วิศวกรรมแห่งประเทศเยอรมนี (VDMA) ฝ่ายกระบวนการการแปรรูปอาหารและการบรรจุภัณฑ์ และที่ปรึกษากิตติมศักดิ์ของงานแสดงสินค้า interpack 2014 กล่าวว่าในสภาพสังคมปัจจุบัน สินค้าที่ไม่มีการบรรจุหีบห่อนั้นยากที่จะเป็นที่พอใจของผู้บริโภค ดังนั้นนวัตกรรมด้านบรรจุภัณฑ์จึงมีความต้องการทั่วโลก ในขณะที่อุตสาหกรรมบรรจุภัณฑ์เองนับได้ว่าเป็นปัจจัยด้านเศรษฐกิจนานาชาติที่สำคัญ โดยในปี 2556 มียอดจำหน่ายรวมกันทั่วโลกมากกว่า 500 พันล้านยูโร

          มร. เคเมนส์ กล่าวเพิ่มเติมว่า อุตสาหกรรมอาหารโลกเป็นอุตสาหกรรมที่มีการใช้บรรจุภัณฑ์มากที่สุดคือ 45% ของบรรจุภัณฑ์ทั่วโลกได้จำหน่ายให้กับผู้ผลิตในอุตสาหกรรมอาหาร และอีก 26% เข้าสู่อุตสาหกรรมเครื่องดื่ม และสิ่งที่สอดคล้องกันกับการเจริญเติบโตของความต้องการบรรจุภัณฑ์ คือความต้องการเครื่องจักรสำหรับการผลิตและเครื่องหีบห่อสำหรับอุตสาหกรรมอาหารและเครื่องดื่ม ซึ่งที่ผ่านมาได้มีการเจริญเติบโตอย่างต่อเนื่อง ยกเว้นเพียงในปี 2552 ที่ได้เกิดภาวะวิกฤติทางการเงินและเศรษฐกิจโลก

          ในปี 2555 ยอดการค้าของเครื่องจักรเหล่านี้มีมูลค่าสูงเป็นประวัติการณ์คือ 33 พันล้านยูโร หรือเป็นการเติบโต 8% จากปี 2554 ยุโรปยังเป็นตลาดที่มียอดจำหน่ายสูงสุด คือมีสัดส่วนถึง 43% ของทั้งหมด แต่อย่างไรก็ตามสัดส่วนการค้าในยุโรปได้ลดลงจากเมื่อไม่กี่ปีก่อนหน้านี้ ที่ตลาดยุโรปเคยมีสัดส่วนสูงถึง 55-60% โดยเอเชียได้ก้าวมาเป็นตลาดที่มีความสำคัญมากเป็นอันดับ 2 ด้วยสัดส่วนการค้าถึง 22% ตามด้วยอเมริกาใต้ที่ 10% และ 8% ในอาฟริกา ซึ่ง 2 ภูมิภาคหลังนี้คาดว่าต่อไปจะเป็นตลาดสำคัญ

          นายไชยวุฒิ พึ่งทอง นายกสมาคมบรรจุภัณฑ์ไทย กล่าวว่า อุตสาหกรรมบรรจุภัณฑ์ไทย สามารถสร้างมูลค่าและนำรายได้เข้าประเทศจากการส่งออกและใช้ภายในประเทศ มีมูลค่าทางการตลาดกว่า 3 แสนล้านบาท โดยสัดส่วนของอุตสาหกรรมบรรจุภัณฑ์ประมาณร้อยละ 50 และส่วนที่เหลืออีกร้อยละ 50 เป็นอุตสาหกรรมสิ่งพิมพ์ที่เกิดจากการใช้โดยตรงและทางอ้อม จึงถือเป็นอุตสาหกรรมที่ยังสดใสอยู่มาก

          สำหรับโอกาสทางการค้าและการขยายการตลาด หลังจากที่เปิดประชาคมเศรษฐกิจอาเซียน (เออีซี) ในปี พ.ศ 2558 อุตสาหกรรมบรรจุภัณฑ์และสิ่งพิมพ์ของไทย จะมีการส่งออกปีละประมาณ 6-7 หมื่นล้านบาท และอาจขึ้นไปถึงกว่า 1 แสนล้านบาทต่อปี แต่อุตสาหกรรมดังกล่าวยังมีประเทศคู่แข่งที่สำคัญ เช่น จีน ญี่ปุ่น อินโดนีเซีย มาเลเซีย และสิงคโปร์ ซึ่งผู้ประกอบการไทยจะต้องปรับปรุงผลิตภัณฑ์ของตัวเอง โดยมุ่งตอบสนองลูกค้าเป็นหลักและต้องเป็นมิตรกับสิ่งแวดล้อม

          ในงาน interpack 2014 นี้ ยังมีไฮไลท์กิจกรรมสำคัญที่จัดควบคู่งานเพื่อเฉพาะกลุ่มอุตสาหกรรม เช่น ส่วนแสดงงาน INNOVATIONPARC PACKAGING (IPP) 2014 และการจัดสัมมนาใหญ่ SAVE FOOD Congress ซึ่งได้มีการจัดเป็นครั้งที่ 2 โดยเป็นความร่วมมือของบริษัทเมสเซ่ ดุสเซลดอร์ฟ และองค์การอาหารและเกษตรแห่งสหประชาชาติ หรือ เอฟเอโอ

          SAVE FOOD Congress เป็นเครือข่ายพันธมิตรที่ครอบคลุมผู้ที่เกี่ยวข้องกับขบวนการผลิตอาหารอย่างกว้างขวาง โดยการสัมมนานี้จัดขึ้นเพื่อสร้างการรับรู้ และเป็นความพยายามที่จะลดความสูญเสียและของเสีย ซึ่งในแต่ละปี ทั่วโลกได้มีการทิ้งอาหารที่ถือว่าเป็นการสูญเสียมากถึง 1 ใน 3 ของอาหารทั้งหมด ในขณะที่มีคนมากถึง 842 ล้านคนที่ยังไม่มีอาหารรับประทาน

          นอกจากนั้นยังมีส่วนจัดแสดง METAL PACKAGING PLAZA ซึ่งรวบรวมสินค้าบรรจุภัณฑ์โลหะจากผู้ผลิตและซัพพลายเออร์นานาชาติเข้าไว้ด้วยกัน ซึ่งในภาพรวมแล้ว งาน interpack 2014 ได้มีผู้ร่วมจัดแสดงสินค้ายืนยันการเข้าร่วมงานแล้วมากกว่า 2,700 ราย และคาดว่าจะมีผู้เข้าชมงานมากกว่า 165,000 คน ส่วนของประเทศไทยนั้น มีผู้ผลิตสินค้าบรรจุภัณฑ์จำนวน 12 รายเข้าร่วมในส่วนจัดแสดงพาวิลเลียนประเทศไทย

MSN on January 02, 2014, 02:09:18 PM
Interpack 2014 brings innovations and solution to global and Thai packaging industry.

          The upcoming interpack 2014, the world’s leading trade fair held every three years in Dusseldorf, Germany, will once again present the dynamic global food and beverage industry with innovative solution of the packaging and all related processing technologies that will help industries overcome challenges and thrive to the success.

          Interpack 2014, which takes place from May 8-14, 2014 in Düsseldorf, is the perfect platform to show entire value creation chains from the production and refinement of packaging products and packaging materials - over packaging and distribution - right up to quality assurance and consumer protection.

          Mr. Bernd Jablonowski, interpack Director, Messe Düsseldorf GmbH, said the global spending on food and beverage will continue to rise with projection that around 2,715 billion euros are being spent on packaged food and beverages in 2013. The expenditure is expected to rise by 25% in 2017, according to British market research institute Euromonitor.

          In term of quantity, some 748 million tons of processed and packaged foods are sold in 2013 with projection to grow 11% annually to reach 829 million tons in 2017. Emerging markets in Asia, Latin America and the Middle East/Africa has shown strong growth for packaged food with these three regions together command over 55% of the retail volume.

          Mr. Richard Clemens, Managing Director / VDMA Food Processing and Packaging Machinery Association, said in modern society, products without packaging are hardly conceivable. Innovative packaging is therefore in demand worldwide while the packaging industry is considered as a major international economic factor with estimated global trade value in 2012 of exceeding 500 billion euros.

          Mr Clemens also added that the global food industry is the largest consumer of packaging with 45% of packaging worldwide is sold into this industry and another 26% to beverage industry.

          In line with the growth of finished products, the international demand for processing and packaging machinery for the food and beverage industry has been growing steadily for many years, except in 2009 due to the global financial and economic crisis.

          In 2012, world trade reached 33 billion euros, a new record which was 8% higher than 2011. Europe was the strongest sales region in 2012, as 43% of processing and packaging machinery was shipped to European countries. However, the market has shifted to emerging and developing countries as the share in Europe has reduced from 55-60% a few years ago. Asia has emerged as the second most important sales region with a share of 22% in 2012. Latin America, with a share of 10%, and Africa with 8% are further important growth regions.

          Mr. Chaivudhi Pungthong, President of Thai Packaging Association, said Thai packaging industry is a significant industry to Thailand with market value of over 300 billion baht, around half is from packaging industries and another half from printing industries.

          The implementation of Asean Economic Community (AEC) in 2015 is expected to help spur the growth of Thai packaging and printing industries which now have the export value of 60-70 billion baht a year to over 100 billion baht. However, tough competitions are foreseeable from countries such as China, Japan, Indonesia, Malaysia and Singapore thus Thai industries should upgrade the production through innovations.

          At interpack 2014, there is also the regular show of INNOVATIONPARC PACKAGING (IPP) 2014 and the SAVE FOOD Congress, which was kicked off in 2011 under the cooperation with the Food and Agriculture Organisation of the United Nations (FAO).

          SAVE FOOD congress is a broad-based alliance that covers large stretches of the food value chain that aims to bring awareness and the attempts to reduce food loss and waste which each year, worldwide, a third of all food is thrown away or lost, while some 842 million people are suffering from hunger at the same time.

          METAL PACKAGING PLAZA will also be featured as a special theme for international metal packaging communities and its supplier industry.

          More than 2,700 exhibitors have already confirmed their participation for this interpack 2014 that expected to draw over 165,000 visitors. Twelve Thai manufactures will join the fair under the Thai pavilion.

MSN on January 02, 2014, 02:09:46 PM
Photo Release: Interpack 2014 presentation



          International fair organizer Messe Düsseldorf GmbH recently joint with VDMA Food Processing and Packaging Machinery Association and Thai Packaging Association to introduce the world’s leading trade fair interpack 2014 held every three years in Dusseldorf, Germany.

          Mr. Bernd Jablonowski (far left), interpack Director, Messe Düsseldorf GmbH, Mr. Richard Clemens (far right), Managing Director / VDMA Food Processing and Packaging Machinery Association and Chaivudhai Phungthong (Center), President of Thai Packaging Association, recently hold a press conference of interpact 2014 to both potential exhibitors and visitors from Thailand.

          Interpack 2014, which takes place from May 8-14, 2014 in Düsseldorf, is the perfect platform to show entire value creation chains from the production and refinement of packaging products and packaging materials - over packaging and distribution - right up to quality assurance and consumer protection.